Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Viktigt med noggrann kontroll

RättsfallsanalysNär Rättviks kommun upphandlande livsmedel ställde man strängare krav än EU:s angående uppfödning. Att bara säkerställa att kraven uppfylls genom stickprov är inte enligt kammarrätten tillräckligt, skriver Joakim Lavér, advokat och Anna Sundquist, jurist.

| 2012-01-23
1. Sammanfattning
  • I livsmedelsupphandlingar där skall-krav ställs på produktionssätt och djurskydd som går utöver EU:s regelverk och där det inte genom granskning av varan i sig går att kontrollera att kraven uppfyllts, är egenkontroll och enstaka stickprov ej tillräckligt och kontroller ska ske av utomstående part genom någon form av certifieringsprocess.
  • Det kan inte uteslutas att principerna för kontroller som anges i kammarrättens dom även kan utsträckas till att gälla även inom andra områden där samma kontrollsvårigheter råder.
  • Upphandlare av, i vart fall, livsmedel bör vara noggranna i sin utformning av förfrågningsunderlaget och tydligt ange hur kontroll av krav på produktionssätt och djurskydd ska gå till.
  • Kontroller bör omfatta hela produktionskedjan, inspektioner genom enstaka stickprov är ej tillräckligt.
  • Kontrollerna bör utföras av utomstående part genom någon form av certifieringsprocess.
  • Upphandlare bör tänka över hur de krav som uppställs i förfrågningsunderlaget ska kontrolleras. Om kraven är svåra att kontrollera bör nyttan med kraven vägas mot risken för att upphandlingen måste göras om.

 
2. Fakta i målet

Rättviks kommun (”Kommunen”) genomförde en upphandling av livsmedel, bland annat ägg, mejeri- och köttprodukter. I förfrågningsunderlaget uppställde Kommunen strängare skall-krav avseende djurskydd än de som gäller enligt EU:s regelverk. Skall-kraven rörde bland annat uppfödning, slakt och transport.

3. Domstolarnas bedömmning

Servera R & S AB (”Servera”) som hade för avsikt att lämna in anbud, ansökte om överprövning av upphandlingen hos förvaltningsrätten, och därefter kammarrätten, och yrkade att denna skulle göras om. Till grund för yrkandet angav Servera att skall-kraven i förfrågningsunderlaget var omöjliga att kontrollera och utvärdera och att upphandlingen därför strider mot likabehandlingsprincipen i LOU.

Servera anförde att det inte finns några klara kriterier för utvärdering av djurskyddskrav som är strängare än EU:s regelverk; Miljöstyrningsrådet och Konkurrensverket förespråkar olika regelverk, ingen har kunnat visa upp certifikat enligt Miljöstyrningsrådets kriterier, och en kammarrätt har sedan tidigare förklarat att leverantörsintyg inte är tillräckligt som bevismaterial. Servera påpekade vidare att det av förfrågningsunderlaget varken framgår att kontroller ska ske eller hur en utvärdering mera i detalj ska gå till. Det är heller inte rimligt att tro att Kommunen under utvärderingsfasen skulle kunna utföra några kontroller. Till följd av detta menade Servera att bolaget är skadelidande eftersom det måste lägga anbud på svenskt kött för att vara säker på att kraven uppfylls medan andra leverantörer skulle kunna köpa utländskt kött till lägre pris, undgå kontroll och på så sätt vinna upphandlingen. Brott mot likabehandlingsprincipen föreligger därför.

Kommunen å sin sida anförde att det enligt LOU inte finns någon skyldighet att kontrollera uppgifter i ett anbud så länge det inte finns skäl att ifrågasätta dem. Trots detta menade Kommunen att det finns en avsikt att begära in bevis, dels genom en leverantörsförsäkran och begäran om skriftlig redogörelse från leverantören och dels genom att avtala om inspektioner med anbudsvinnaren. Vidare framhöll Kommunen att djurskyddskraven i upphandlingen i de flesta fall antingen överensstämmer med EU:s regler eller bara är marginellt mer långtgående. Kommunen bestred att Servera lidit skada.

Frågorna som kammarrätten hade att ta ställning till var om de djurskyddskrav som Kommunen ställt i förfrågningsunderlaget kan utsättas för verklig och faktiskt kontroll samt om Servera lidit en skada.

I frågan om möjligheten till verklig och faktisk kontroll hänvisade kammarrätten till EU-domstolens dom i mål C-448/01 (EVN-målet). Av det avgörandet framgår att en upphandlande myndighet som föreskriver ett skall-krav som den varken ämnar eller har möjlighet att kontrollera, åsidosätter principen om likabehandling eftersom ett sådant skall-krav inte är förenligt med ett öppet och objektivt upphandlingsförfarande.

Kammarrätten angav att det framgår av svensk kammarrättspraxis att en anbudslämnares intygande om att uppgifter i anbudet stämmer inte kan anses tillräckligt och påpekade att domstolen i det aktuella målet uttalade att det saknas verkliga riktlinjer, indikatorer och kontrollfunktioner för djurskyddskrav inom livsmedelsproduktion som är högre satta än de som följer av EU:s regelverk .

Kammarrätten framhöll därefter att Kommunen i förfrågningsunderlaget inte uttryckligen angett att någon kontroll inte kommer att ske, men att de i förfrågningsunderlaget angivna kontrollmekanismerna begränsades till krav på av anbudsgivaren framtagen skriftlig information samt egenkontroll. Kammarrätten noterade dock att Kommunen i skriftväxlingen i målet angett att den utöver nämnda kontrollmekanismer avsåg att avtala om inspektioner samt att begära redogörelser från vinnande leverantör.

I sin bedömning konstaterade kammarrätten inledningsvis att de nu aktuella skall-kraven har att göra med hur varorna producerats och att dessa därför inte går att kontrollera i efterhand genom granskning av den levererade produkten. Vidare anförde kammarrätten att en effektiv kontroll ska lämna garantier om att den upphandlade varan uppfyller de skall-krav som ställts. En verklig kontroll kan inte åstadkommas av anbudslämnaren själv utan bör utföras av en till anbudsgivaren fristående person eller organ. Inspektioner kan endast visa de aktuella och möjligen framtida förhållandena men säger föga om vad som förevarit i tidigare led. Krav på viss märkning är inte tillåtet och av principen om likabehandling följer att krav rörande certifiering eller märkning måste ställas redan i förfrågningsunderlaget. Kammarrätten angav sammanfattningsvis att Kommunen inte gjort sannolikt att en effektiv uppföljning och kontroll av de ställda djurskyddskraven låter sig göras och att Kommunen därmed har brutit mot 1 kap 9 § LOU.

I prövningen av skaderekvisitet anförde kammarrätten att Kommunens djurskyddskrav inneburit att Servera kunnat förlora möjligheten att lämna vad bolaget anser vara sitt bästa bud i upphandlingen och att dess chanser att tilldelas kontrakt i upphandlingen minskat på ett sådant sätt att bolaget i vart fall riskerat att lida skada enligt 16 kap. 2 § LOU.

4. Analys och konsekvenser

Avgörandet belyser de svårigheter som kan uppstå i upphandlingar där skall-krav ställs rörande den upphandlade varans eller tjänstens produktionsled och inte slutprodukten i sig. Detta kan vara fallet i upphandlingar där krav ställs rörande exempelvis säkerhet, miljö eller olika typer av sociala hänsyn i produktionsledet. Dylika skall-krav kan vara omöjliga att kontrollera genom att i efterhand granska själva slutprodukten. Om inte varan eller tjänsten är föremål för certifiering torde en kontroll av produktionsledet ofta utföras genom stickprov och avtalsvillkor. För det fall att avvikelser från kraven upptäcks, genom stickprovskontroller eller på annat sätt, har ett avtalsbrott skett som ofta är kopplat till ett vite eller en annan avtalad sanktion.

Klart är att kammarrätten i nu aktuellt avgörande ställt betydligt högre krav på vad som ska anses utgöra tillräcklig kontroll. Leverantörsförsäkran, skriftlig redogörelse och inspektioner genom stickprov är enligt kammarrätten inte tillräckligt. Av intresse är därför att utröna dels vilka kontrollmekanismer som anses tillräckliga och dels inom vilka områden denna praxis är tillämplig.

På det sättet som kammarrätten uttrycker sig i sina domskäl så kan vi inte göra någon annan tolkning än att kammarrätten ställer krav på att en fullgod kontroll kräver någon form av certifieringsprocess. Detta då kammarrätten dels anger att kontrollen ”bör utföras av någon i förhållande till anbudsgivaren fristående person eller något fristående organ”, dels anger att det inte är tillåtet att ”ställa krav på visst miljömärke eftersom andra relevanta bevismedel eller certifieringssystem alltid måste godtas”.

När det gäller tillämpningsområdet för denna praxis kan först konstateras att kammarrätten inte uttryckligen anger att kraven specifikt gäller på området livsmedel och djurskydd. Däremot framhålls att de ställda skall-kraven rör varornas produktionssätt och att det handlar om krav som inte går att utvärdera genom att granska varorna i sig. Enligt vår bedömning kan det därför inte uteslutas att avgörandet är tillämpligt även inom andra områden där samma kontrollsvårigheter råder. Denna slutsats stöds även av att kammarrätten hänvisar till EU-domstolens dom i EVN-målet som rörde leveranser av el och inte hade någonting med livsmedel och djurskydd att göra. Det som talar emot detta är dock att kammarrätten specifikt hänvisar till andra svenska avgöranden som också rör livsmedelsupphandlingar samt att kammarrätten inledningsvis uttalade att frågan i målet rör djurskyddskrav.

Kammarrättens dom kan tyckas vara sträng, särskilt då domstolen underkänner inspektioner som sker genom stickprov. Det som möjligen legat Kommunen i fatet när kammarrätten gjort sin bedömning i detta hänseende är att det inte framgick av förfrågningsunderlaget att sådana inspektioner skulle komma att genomföras. Detta fördes fram av Kommunen först under skriftväxlingen.

5. Domstol och målnummer

Kammarrätten i Sundsvall dom i mål nr 2091-11

Joakim Lavér, advokat och Anna Sundquist, jurist, Hannes Snellman.

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Foto: : Lieselotte Van Der Meijs.

På väg att häva cykelavtal

Avtal

”Cirkus” har övergått i strul och viten på hög när Stockholm omdebatterade hyrcykelsystem återigen kräver åtgärder. Stockholms stad har tröttnat på leverantören Inurba mobility.

Upphandlar sin upphandling

Skånska Tomelilla är på väg att sälla sig till ett fåtal kommuner som lägger ut sin upphandlingsverksamhet på extern part. Effso har tilldelats uppdraget med ett särskilt fokus att utveckla kommunens strategiska inköpsarbete.

Döms till böter

Karlskrona kommun får inget gehör för att ett flertal direktupphandlingar inte skulle ha skadat konkurrensen och döms till 80 000 kronor i upphandlingsskadeavgift.

Flyttar över till regionen

Kommunerna inom Region Uppsala hoppas på ett ekonomiskt klipp genom regional samordning av färdtjänst och andra transporter. Större upphandlingar ska minska kostnaderna med minst 20 procent.

Foto: Daniel Josefson

Värmlandspresent prövas rättsligt

Konkurrensverket riktar blickarna mot Värmland i en strävan att styra upp trenden med presentkort till medarbetare inom regioner och kommuner. Region Värmland riskerar knappt 1,3 miljoner kronor i böter för avtal med sju leverantörer.

V vill se öppna böcker

Vänsterpartiet i Region Stockholm gör ökad insyn till en huvudfråga i valet med krav på öppen bokföring för de privata vårdgivare som regionen har avtal med.

Lediga jobb

Upphandlingschef till Norrtälje kommun

Lantmäteriet

Upphandlare inom IT, flexibel arbetsort

  • Habo kommun söker upphandlare till de kommunala bolagen
  • Upphandlare till SLU
  • Inköpare som vill utvecklas i Nacka kommun!
  • Upphandlare till socialförvaltningen, Stockholms stad
  • Inköpare till Must
  • Upphandlare till Uppsala kommun
  • Upphandlare med intresse för miljö och hållbarhet sökes till Halmstads Energi och Miljö AB
  • Upphandlare med ansvar för KTH:s upphandlingshandbok
  • Inköpschef Eskilstuna
  • Uppföljningscontroller till Adda inköpscentral
  • Upphandlare till KTH
  • FRA söker upphandlare/strategisk inköpare
  • Upphandlare till Regionfastigheter i Lund
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste nyheterna

På väg att häva cykelavtalPå väg att häva cykelavtal
Upphandlar sin upphandlingUpphandlar sin upphandling
Döms till böterDöms till böter
Flyttar över till regionenFlyttar över till regionen
Värmlandspresent prövas rättsligtVärmlandspresent prövas rättsligt
V vill se öppna böckerV vill se öppna böcker
Varning för filterVarning för filter
Tar strid om bisysslorTar strid om bisysslor
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Upphandla för rikets säkerhet

Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Pernilla Norman, advokat och expert på säkerhetsskyddad upphandling, leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Senaste kommentarerna

  • Varning för filterDet är tydligt brott mot direktivet och den angivna gränsen av 10 dagar när det handlar om ELEKTRONISK kommunikation och...
  • Tar strid om bisysslorHur många i kommunledningen och politikerna har bisysslor eller närstående som deltar i upphandlingarna och lämnar anbud. Blotta misstanken om...
  • Tar strid om bisysslorDenna fråga bör tas i "rätt ände", vilket är att först anta riktlinjer för medarbetares bisysslor. Om en medarbetare med...
  • Säger nej till LOU-undantagUtmärkt!
  • Säger nej till LOU-undantagMycket bra.

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | 28-29 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
ANNONS  FRÅN UPPHANDLING24

Ulrika Lindgren

Nätverket utvecklar anbudsarbetet

Ulrika Lindgren, anbudschef på arkitektkontoret AIX, är medlem i Upphandling24:s anbudsnätverk. Det har hjälpt henne att utveckla processen för att lämna vassare anbud.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »