
– Vår strategi är att behålla trafik och växa på den svenska marknaden. För fem dagar sedan fick vi besked om att vi får behålla Värmlandstrafiken i nio år. I dag vinner vi nattågstrafiken på övre Norrland. Det är ingen slump, utan det är många års kvalitetsarbete som nu ger utdelning, säger Dag Lokrantz-Bernitz, vd för Vy som tidigare gick under namnet Tågkompaniet.
Företaget bildades i slutet av 90-talet för att kunna konkurrera om nattågstrafiken till norra Sverige.
Vy återtar nu trafiken mellan Stockholm och Luleå/Narvik efter tolv år med SJ som operatör.
– Vi valde att lägga anbud på nattågstrafiken av flera skäl. Dels är vi övertygade om att vi kan göra ett bra jobb med att utveckla trafiken ytterligare, dels är det en spännande trafik som går över stora delar av Sverige. Dessutom sluter vi cirkeln eftersom det var bolagets första trafikuppdrag, säger Dag Lokrantz-Bernitz.
SJ kan trösta sig med att företaget får behålla trafiken mellan Stockholm och Östersund/Duved.
I båda fallen ser företagen – som har statliga ägare – samordningsfördelar inom respektive regioner.
I SJ:s fall genom att man i sommar tar över trafiken i Norge mellan Trondheim och Storlien, medan det för Vy handlar om att man redan har ansvar för regional tågtrafik i Norrland inom Norrtåg.
Avtalen är fyraåriga med möjlighet till förlängning i två år. Trafikstart planeras till 13 december i år.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer