Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Vy och SJ i Norrlandsnatten

Nattågstrafiken till Norrland ser ut att vara säkrad för ytterligare minst fyra år sedan Trafikverket fattat tilldelningsbeslut med Vy och SJ som operatörer. För norskägda Vy är den en del av en riktig framgångsvecka.

| 2020-02-10
Dag Lokrantz-Bernitz, vd för Vy.

– Vår strategi är att behålla trafik och växa på den svenska marknaden. För fem dagar sedan fick vi besked om att vi får behålla Värmlandstrafiken i nio år. I dag vinner vi nattågstrafiken på övre Norrland. Det är ingen slump, utan det är många års kvalitetsarbete som nu ger utdelning, säger Dag Lokrantz-Bernitz, vd för Vy som tidigare gick under namnet Tågkompaniet.

Företaget bildades i slutet av 90-talet för att kunna konkurrera om nattågstrafiken till norra Sverige.

Vy återtar nu trafiken mellan Stockholm och Luleå/Narvik efter tolv år med SJ som operatör.

– Vi valde att lägga anbud på nattågstrafiken av flera skäl. Dels är vi övertygade om att vi kan göra ett bra jobb med att utveckla trafiken ytterligare, dels är det en spännande trafik som går över stora delar av Sverige. Dessutom sluter vi cirkeln eftersom det var bolagets första trafikuppdrag, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

SJ kan trösta sig med att företaget får behålla trafiken mellan Stockholm och Östersund/Duved.

I båda fallen ser företagen – som har statliga ägare – samordningsfördelar inom respektive regioner.

I SJ:s fall genom att man i sommar tar över trafiken i Norge mellan Trondheim och Storlien, medan det för Vy handlar om att man redan har ansvar för regional tågtrafik i Norrland inom Norrtåg.

Avtalen är fyraåriga med möjlighet till förlängning i två år. Trafikstart planeras till 13 december i år.

Läs mer: NattågSjTrafikverketVy

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Vy och SJ i Norrlandsnatten"

  1. Carin Carlsson skriver:
    19 januari, 2021 kl. 10:01

    Har nu insett det negativa i resultatet av upphandlingen. Der går inte att åka nattåg till Kiruna ända från Göteborg utan måste byta i Stockholm. Priset har fördubblats. Fanns det inte något prisavtal med i upphandlingen?
    Besviken

  2. Fredrik Mårtensson skriver:
    19 januari, 2021 kl. 12:47

    I denna länk redogör Trafikverket för prissättningen.

  3. Bullen skriver:
    21 januari, 2021 kl. 17:33

    Att driftupphandla tågtrafik går ju relativt bra, se all kollektivtrafik på spår. Däremot är det för mig ofattbart att man tilldelar tåglägen till privata aktörer med fri prissättning. Vore bättre om SJ drev all fjärrtågstrafik i Sverige.

    Tåg har ju hög kapacitet per tåg, men det kan ju inte avgå särskilt många tåg åt gången eftersom spår är en så dyr och begränsad resurs att vi inte kan ha så många. Varför konkurrensen av naturliga skäl blir begränsad. Sedan vill du ju inte gärna ha för god konkurrens för då kan ju bolag börja slarva med underhåll vilket påverkar övriga aktörer.

    Jämför ovan med flyg där det kan lyfta väsentligt fler plan på kort tid, utan begränsning när de är ute och flyger och där störningar hos ett enskilt bolag inte nämnvärt påverkar andra bolags verksamhet. Visserligen finns vissa begränsningar i slottider och även luftrummet kan delvis vara fullt, men vi pratar helt andra volymer i antal flyg än i antal tåg. Flygbolag kan därför med fördel drivas privat.

    Slutsatsen måste ju vara att tåg drivs bäst i offentlig regi eller genom driftupphandling vilket också är det vanligaste om man tittar ut i världen.

    Det är märkligt att vi har denna extrema idé i Sverige om att allt kan läggas ut i privat regi.

  4. Camilla Persson skriver:
    3 maj, 2021 kl. 14:56

    Nattågen norr över har alltid varit bedrövliga, mycket förseningar och dålig information och usel uppkoppling vilket gör att det är svårt att jobba på tåget och att meddela förseningar. Skulle åka från Stockholm till Luleå.
    Nu åkte jag för första gången med VY från Stockholm till Luleå det var ännu sämre. Sämre tider svårt att hinna upp om man skall jobba samma dag. En resa som bara går till Umeå sedan skall man sitta fyra timmar på buss från Umeå till Luleå. Först var det problem att boka, det fanns tydligen inte biljetter kvar men det stod inte slutsålt utan de var mäjliga att boka ända tills man skulle betala då kom ett felmeddelande upp. sedan 4 timmars förseningar, absolut ingen info om detta, slut frukost. (Svindyra biljetter men det har kanske mest med Corona att göra) På hemsidan står att de svarar på reklamationer inom 10 dagar utom om det är mycket förseningar, just nu har de 4-6 veckors svarstid…. Vill boka om min returresa från Sjs dagtåg till natttåg har ombokningsbar biljett men det har visat sig att det går inte boka om till VY som är dom enda som kör nattåg. Det har med andra ord blivit ännu sämre.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Fäller ledningen för mutbrott

Daniel Kindberg, tidigare vd för allmännyttiga Östersundshem, och en chefskollega fungerade som ”konsultföretagsledning” för ett lokalt byggbolag som samtidigt var stor leverantör till Östersundshem. Nu döms de till fängelse för mutbrott.

Fann vägen till FMV

Karriär

H&M, studier, FMV. Utbildningen på Stockholms internationella handelsskola och inte minst bra praktik (Lia) blev bryggan till offentlig upphandling för Helene Törnblom.

”Staten tar kontroll”

Tumba i Botkyrka kommun är säte för Sveriges nya, upphandlingsinriktade myndighet: Fondtorgsnämnden. Socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi invigde idag under parollen ”staten tar kontroll”.

Delar upp för att möta prisökning

Gällivare kommun avbryter upphandlingen av sitt stora multiaktivitetshus och prövar istället en ny modell för att parera högre byggkostnader.

”Pausa Konkurrensverkets tillsyn”

Debatt

Med tanke på hur kostsam Konkurrensverkets rättsuppfattning är för lokalförsörjande myndigheter bör verket sätta sin tillsyn på paus för just den typ av ärenden som rör tillämpningen av hyresundantaget, hävdar Erik Olsson och Rickard Engström i en debattartikel.

Foto: Jonas Malmström.

Dömer ut Göteborgsupphandling

Sveriges arkitekter ser Göteborgs stads pågående upphandling av arkitekttjänster som ett avskräckande exempel.

Lediga jobb

  • Upphandlare till KTH
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

Senaste nyheterna

Fäller ledningen för mutbrottFäller ledningen för mutbrott
Fann vägen till FMVFann vägen till FMV
”Staten tar kontroll””Staten tar kontroll”
Delar upp för att möta prisökningDelar upp för att möta prisökning
”Pausa Konkurrensverkets tillsyn””Pausa Konkurrensverkets tillsyn”
Dömer ut GöteborgsupphandlingDömer ut Göteborgsupphandling
Nobbar invit från läkargruppNobbar invit från läkargrupp
Infekterad slutspurt inför hyravtalInfekterad slutspurt inför hyravtal
ANNONS  FRÅN UPPHANDLING24

Ulrika Lindgren

Nätverket utvecklar anbudsarbetet

Ulrika Lindgren, anbudschef på arkitektkontoret AIX, är medlem i Upphandling24:s anbudsnätverk. Det har hjälpt henne att utveckla processen för att lämna vassare anbud.

Senaste kommentarerna

  • ”Pausa Konkurrensverkets tillsyn”Tycker jag inte alls av samma skäl som med allmännyttan, relationer, gynnande av lokalpolitiska skäl, tvärtom tuffa till det ytterligare....
  • Kritisk mot Exit LOU-kampanjVet inte om jag sett någon riktigt bra upphandling ännu. Underlagen är för dåliga och har alldeles för många kryphål....
  • Nobbar invit från läkargruppJa, de var naiva.
  • Kritisk mot Exit LOU-kampanjSom tur är har jag jobbat mycket med LOU så jag är inte byråkrat. Det Anders beskriver som ett problem...
  • Kritisk mot Exit LOU-kampanjDet är för mig väldigt fascinerande att läsa inlägg och kommentarer från byråkrater som aldrig jobbat med LOU. Som entreprenör...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | 28-29 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Upphandla för rikets säkerhet

Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Pernilla Norman, advokat och expert på säkerhetsskyddad upphandling, leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »