Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Vy och SJ i Norrlandsnatten

Nattågstrafiken till Norrland ser ut att vara säkrad för ytterligare minst fyra år sedan Trafikverket fattat tilldelningsbeslut med Vy och SJ som operatörer. För norskägda Vy är den en del av en riktig framgångsvecka.

| 2020-02-10
Dag Lokrantz-Bernitz, vd för Vy.

– Vår strategi är att behålla trafik och växa på den svenska marknaden. För fem dagar sedan fick vi besked om att vi får behålla Värmlandstrafiken i nio år. I dag vinner vi nattågstrafiken på övre Norrland. Det är ingen slump, utan det är många års kvalitetsarbete som nu ger utdelning, säger Dag Lokrantz-Bernitz, vd för Vy som tidigare gick under namnet Tågkompaniet.

Företaget bildades i slutet av 90-talet för att kunna konkurrera om nattågstrafiken till norra Sverige.

Vy återtar nu trafiken mellan Stockholm och Luleå/Narvik efter tolv år med SJ som operatör.

– Vi valde att lägga anbud på nattågstrafiken av flera skäl. Dels är vi övertygade om att vi kan göra ett bra jobb med att utveckla trafiken ytterligare, dels är det en spännande trafik som går över stora delar av Sverige. Dessutom sluter vi cirkeln eftersom det var bolagets första trafikuppdrag, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

SJ kan trösta sig med att företaget får behålla trafiken mellan Stockholm och Östersund/Duved.

I båda fallen ser företagen – som har statliga ägare – samordningsfördelar inom respektive regioner.

I SJ:s fall genom att man i sommar tar över trafiken i Norge mellan Trondheim och Storlien, medan det för Vy handlar om att man redan har ansvar för regional tågtrafik i Norrland inom Norrtåg.

Avtalen är fyraåriga med möjlighet till förlängning i två år. Trafikstart planeras till 13 december i år.

Läs mer: NattågSjTrafikverketVy

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "Vy och SJ i Norrlandsnatten"

  1. Carin Carlsson skriver:
    19 januari, 2021 kl. 10:01

    Har nu insett det negativa i resultatet av upphandlingen. Der går inte att åka nattåg till Kiruna ända från Göteborg utan måste byta i Stockholm. Priset har fördubblats. Fanns det inte något prisavtal med i upphandlingen?
    Besviken

  2. Fredrik Mårtensson skriver:
    19 januari, 2021 kl. 12:47

    I denna länk redogör Trafikverket för prissättningen.

  3. Bullen skriver:
    21 januari, 2021 kl. 17:33

    Att driftupphandla tågtrafik går ju relativt bra, se all kollektivtrafik på spår. Däremot är det för mig ofattbart att man tilldelar tåglägen till privata aktörer med fri prissättning. Vore bättre om SJ drev all fjärrtågstrafik i Sverige.

    Tåg har ju hög kapacitet per tåg, men det kan ju inte avgå särskilt många tåg åt gången eftersom spår är en så dyr och begränsad resurs att vi inte kan ha så många. Varför konkurrensen av naturliga skäl blir begränsad. Sedan vill du ju inte gärna ha för god konkurrens för då kan ju bolag börja slarva med underhåll vilket påverkar övriga aktörer.

    Jämför ovan med flyg där det kan lyfta väsentligt fler plan på kort tid, utan begränsning när de är ute och flyger och där störningar hos ett enskilt bolag inte nämnvärt påverkar andra bolags verksamhet. Visserligen finns vissa begränsningar i slottider och även luftrummet kan delvis vara fullt, men vi pratar helt andra volymer i antal flyg än i antal tåg. Flygbolag kan därför med fördel drivas privat.

    Slutsatsen måste ju vara att tåg drivs bäst i offentlig regi eller genom driftupphandling vilket också är det vanligaste om man tittar ut i världen.

    Det är märkligt att vi har denna extrema idé i Sverige om att allt kan läggas ut i privat regi.

  4. Camilla Persson skriver:
    3 maj, 2021 kl. 14:56

    Nattågen norr över har alltid varit bedrövliga, mycket förseningar och dålig information och usel uppkoppling vilket gör att det är svårt att jobba på tåget och att meddela förseningar. Skulle åka från Stockholm till Luleå.
    Nu åkte jag för första gången med VY från Stockholm till Luleå det var ännu sämre. Sämre tider svårt att hinna upp om man skall jobba samma dag. En resa som bara går till Umeå sedan skall man sitta fyra timmar på buss från Umeå till Luleå. Först var det problem att boka, det fanns tydligen inte biljetter kvar men det stod inte slutsålt utan de var mäjliga att boka ända tills man skulle betala då kom ett felmeddelande upp. sedan 4 timmars förseningar, absolut ingen info om detta, slut frukost. (Svindyra biljetter men det har kanske mest med Corona att göra) På hemsidan står att de svarar på reklamationer inom 10 dagar utom om det är mycket förseningar, just nu har de 4-6 veckors svarstid…. Vill boka om min returresa från Sjs dagtåg till natttåg har ombokningsbar biljett men det har visat sig att det går inte boka om till VY som är dom enda som kör nattåg. Det har med andra ord blivit ännu sämre.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Magnus Johansson

Startar egen skola

Företagarna har tagit fram en egen, digital upphandlingsskola i fem delar. Magnus Johansson ser det som ett komplement till kommunala utbildningar på området.

Gunilla Carlsson. Foto: Melker Dahlstrand, Sveriges riksdag.

Riksdagen: Exit LOU får vänta

Socialdemokraterna får inte igenom sitt önskade snabbspår med undantag från LOU för allmännyttan.. Riksdagen säger nej med stor majoritet, 188 röster mot 93.

Beatrice Nordling Foto: Caitlin Littlewood

Mest affärer med män

Två av tre aktiebolag som det offentliga gör affärer med saknar helt kvinnor i styrelsen. Sveriges kvinnoorganisationer kräver nu åtgärder efter en granskning som visar att offentliga inköp är mindre jämställt än affärslivet i övrigt.

Bytte arbetsgivare efter 18 år

Karriär

Efter 18 år på fordonstillverkaren AB Volvo basar civilingenjören Maria Engebratt numera för inköp på Trafikverkets regioner Syd och Väst. ”Jag gillar att få vara med och driva samhällsutvecklingen framåt”, säger hon.

Tar sikte på -30 och -45

Uppsala universitet vässar sina miljöambitioner med en ny miljöplan där inköpsarbetet får en viktig roll för att nå långsiktiga mål.

Andreas Svahn

Enighet i Örebro om klimatkrav

Örebroregionens upphandlande myndigheter gör gemensam sak om krav på upphandlade transporter. Framöver ska de vara fossilfria.

Lediga jobb

Chef till Skolverkets inköps- och upphandlingsenhet

Upphandlare till Stockholms universitet

  • Upphandlare till Uppsala kommun
  • Upphandlare till Sollentuna kommun
  • Upphandlingscontroller till Uppsala universitet
  • Upphandlingsrådgivare till Riksbanken
  • Senior upphandlare med inriktning IT till statens inköpscentral
  • Förvaltare till Statens inköpscentral
  • Strateg – försörjningsberedskap Region Gotland
  • SVT söker strategisk inköpare
  • Strategisk upphandlare till Jämtkraft
ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

Senaste nyheterna

Startar egen skolaStartar egen skola
Riksdagen: Exit LOU får väntaRiksdagen: Exit LOU får vänta
Mest affärer med mänMest affärer med män
Bytte arbetsgivare efter 18 årBytte arbetsgivare efter 18 år
Tar sikte på -30 och -45Tar sikte på -30 och -45
Enighet i Örebro om klimatkravEnighet i Örebro om klimatkrav
Går längre än EU kräverGår längre än EU kräver
Vill se nej till 30 motionerVill se nej till 30 motioner
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lägg inte avtalet i byrålådan!

Likväl som du gör upphandlingar måste du jobba aktivt med uppföljningar av avtal, det är en viktig byggsten i en verksamhet och något som måste prioriteras menar Petra Rantzow, expert på avtalsförvaltning och kursledare på Upphandling24.

Senaste kommentarerna

  • Går längre än EU kräverÄr det någon som funderar över hur mycket resurser som krävs för att följa upp alla krav? Alla ställda krav...
  • Går längre än EU kräverFantastiskt, maximerad administration med systemstöd från stenåldern.
  • Alla mot TrafikverketÄntligen händer något mot det självgoda och inkompetenta Trafikverket. Vilket annat bolag skulle försämra komforten för sina resenärer? Det räcker...
  • Sista chansen för löneenkätenHej, den publicerades de 14 februari. Läs mer här: https://upphandling24.se/sa-mycket-tjanar-upphandlare-2023/
  • Sista chansen för löneenkätenHejsan, Vecka 8 har passerat så jag undrar när årets statistik presenteras?

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023 FULLBOKAD
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
  • Anbuds­utvärdering | 18 oktober 2023
  • Agil upphandling | 19 oktober 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Hösten 2023
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Hållbarhet handlar inte alltid om miljön

Du behöver förstå grunden för att kunna bli en bra kravställare. Det är så lätt att hållbarhetsfrågan bara blir miljö eller som jag också märkt, bara blir klimat, det är ju många fler frågor än så inom området! Det menar Malin Möller, hållbarhetsexpert och kursledare på Upphandling24.

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Utnyttja möjligheten att förhandla

Möjligheterna att förhandla inom offentlig upphandling är större än de flesta tror och ger oftast en bättre affär. Men det krävs kunskap i regelverket och i hur du praktiskt går till väga för att förhandla framgångsrikt. Petra Rantzow lär ut sina bästa tips.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • EU-domstolen klargör kontrollkriteriet
  • Kunskap och rutin för hållbara affärer
  • Vad omfattas egentligen av sekretess?
  • Dialogmöten höjer konstens kvalitet
  • Då ska ska-kraven vara uppfyllda
  • Det positiva med överprövning
  • Några betalar men ingen kan uteslutas
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbud
  • Intervallutvärderingens sista suck
  • Medvetet oförstående eller okunniga?

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »