Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Alla mot Trafikverket

Trafikverkets upphandling av sovvagnar möter massiv kritik från politiker av olika färg. Sverigedemokraterna arbetar för ett riksdagsbeslut som pausar upphandlingen.

| 2023-03-16
Morell
Thomas Morell, Sverigedemokraterna, och Ulrika Heie, Centerpartiet.

Det är genom ett utskottsinitiativ i Trafikutskottet som SD agerat.

– Vi anser att upphandling måste pausas och att nytt underlag för upphandling tas fram. Utgångspunkten ska vara bibehållen komfort och stärkt driftsekonomi, förklarar Thomas Morell, vice ordförande och SD:s toppnamn i riksdagens trafikutskott.

SD lämnade i tisdags in förslaget till utskottsinitiativ.

– Nu är det upp till övriga partier att ta ställning. Förmodligen får vi veta vad utskottet kommer fram till vid nästa sammanträde, 21 mars, säger Thomas Morell.

Om ärendet går SD:s väg kommer först utskottet och sedan riksdagen att ställa sig bakom partiets linje med direktiv för Trafikverket om ett omtag för upphandlingen.

Ärendet gäller upphandling av lok och vagnar som resurs i upp till 40 år för tre upphandlade nattågslinjer – Stockholmslinjerna till Narvik (Nordnorge), Duved (Jämtland) och Hamburg.

Enligt Dagens nyheter har affären ett värde av närmare tio miljarder kronor. Men Trafikverkets krav har mött massiv kritik, främst när det gäller befarad sämre komfort som en anpassning till det som benämns som en europeisk vagnprofil.

– Vi tycker det är helt uppåt väggarna att Trafikverket frångår den svenska profilen för kraven på sovvagnar, säger Thomas Morell.

– I vårt initiativ har vi lyft fram att det finns ett flertal frågetecken kring upphandlingen som sämre komfort med kortare bäddar samt svårigheter att få ekonomi i trafiken med bara två sovbäddar på höjden istället för som nu tre och dessutom inga liggvagnar.

Sakpolitiskt har SD stöd i kritiken från flera andra partier. Att Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana nyligen förklarade myndighetens strategi inför Trafiksutskottet har inte lugnat känslorna.

Miljöpartiet kräver exempelvis en extern bedömning av upphandlingens kriterier, enligt Dagens nyheter.

Daniel Helldén är riksdagsledamot för MP:

– Min uppfattning är att Trafikverket inte vill byta spår. De tycker att förutsättningarna nu är bra och att upphandlingen gått för långt för att pausa. Men utifrån vad de sa är det uppenbart att den visst går att pausa, om än med förseningar.

Trafikutskottets ordförande Ulrika Heie, Centerpartiet, framförde kritik redan i december men fick inte mycket till gehör från regeringen.

”Jag utgår ifrån att myndigheten tar hänsyn till resenärernas behov vid inköpet av nya fordon för nattågstrafiken.”, svarade infrastrukturminister Andreas Carlson skriftligt.

Även region- och lokalpolitiker har agerat – i Jämtland närmast unisont över partigränserna med en avslutningsfråga i ett debattinlägg med syftning på sämre isolering och decimeterkortare bäddar:

”Vem vill resa genom ett vintrigt Jämtland och Norrland med kalla tår och böjda knän?”

Upphandling24 har sökt Trafikverket för en kommentar.

Läs mer: Andreas CarlsonDaniel helldénNattågRoberto MaioranaThomas MorellTrafikutskottetTrafikverketUlrika Heie

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Alla mot Trafikverket”

  1. Ove Blomster skriver:
    16 mars, 2023 kl. 08:08

    Äntligen händer något mot det självgoda och inkompetenta Trafikverket. Vilket annat bolag skulle försämra komforten för sina resenärer? Det räcker nu Trafikverket! Ni är inte med i matchen längre!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026