Det är genom ett utskottsinitiativ i Trafikutskottet som SD agerat.
– Vi anser att upphandling måste pausas och att nytt underlag för upphandling tas fram. Utgångspunkten ska vara bibehållen komfort och stärkt driftsekonomi, förklarar Thomas Morell, vice ordförande och SD:s toppnamn i riksdagens trafikutskott.
SD lämnade i tisdags in förslaget till utskottsinitiativ.
– Nu är det upp till övriga partier att ta ställning. Förmodligen får vi veta vad utskottet kommer fram till vid nästa sammanträde, 21 mars, säger Thomas Morell.
Om ärendet går SD:s väg kommer först utskottet och sedan riksdagen att ställa sig bakom partiets linje med direktiv för Trafikverket om ett omtag för upphandlingen.
Ärendet gäller upphandling av lok och vagnar som resurs i upp till 40 år för tre upphandlade nattågslinjer – Stockholmslinjerna till Narvik (Nordnorge), Duved (Jämtland) och Hamburg.
Enligt Dagens nyheter har affären ett värde av närmare tio miljarder kronor. Men Trafikverkets krav har mött massiv kritik, främst när det gäller befarad sämre komfort som en anpassning till det som benämns som en europeisk vagnprofil.
– Vi tycker det är helt uppåt väggarna att Trafikverket frångår den svenska profilen för kraven på sovvagnar, säger Thomas Morell.
– I vårt initiativ har vi lyft fram att det finns ett flertal frågetecken kring upphandlingen som sämre komfort med kortare bäddar samt svårigheter att få ekonomi i trafiken med bara två sovbäddar på höjden istället för som nu tre och dessutom inga liggvagnar.
Sakpolitiskt har SD stöd i kritiken från flera andra partier. Att Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana nyligen förklarade myndighetens strategi inför Trafiksutskottet har inte lugnat känslorna.
Miljöpartiet kräver exempelvis en extern bedömning av upphandlingens kriterier, enligt Dagens nyheter.
Daniel Helldén är riksdagsledamot för MP:
– Min uppfattning är att Trafikverket inte vill byta spår. De tycker att förutsättningarna nu är bra och att upphandlingen gått för långt för att pausa. Men utifrån vad de sa är det uppenbart att den visst går att pausa, om än med förseningar.
Trafikutskottets ordförande Ulrika Heie, Centerpartiet, framförde kritik redan i december men fick inte mycket till gehör från regeringen.
”Jag utgår ifrån att myndigheten tar hänsyn till resenärernas behov vid inköpet av nya fordon för nattågstrafiken.”, svarade infrastrukturminister Andreas Carlson skriftligt.
Även region- och lokalpolitiker har agerat – i Jämtland närmast unisont över partigränserna med en avslutningsfråga i ett debattinlägg med syftning på sämre isolering och decimeterkortare bäddar:
”Vem vill resa genom ett vintrigt Jämtland och Norrland med kalla tår och böjda knän?”
Upphandling24 har sökt Trafikverket för en kommentar.
Äntligen händer något mot det självgoda och inkompetenta Trafikverket. Vilket annat bolag skulle försämra komforten för sina resenärer? Det räcker nu Trafikverket! Ni är inte med i matchen längre!