Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Alla mot Trafikverket

Trafikverkets upphandling av sovvagnar möter massiv kritik från politiker av olika färg. Sverigedemokraterna arbetar för ett riksdagsbeslut som pausar upphandlingen.

| 2023-03-16
Morell
Thomas Morell, Sverigedemokraterna, och Ulrika Heie, Centerpartiet.

Det är genom ett utskottsinitiativ i Trafikutskottet som SD agerat.

– Vi anser att upphandling måste pausas och att nytt underlag för upphandling tas fram. Utgångspunkten ska vara bibehållen komfort och stärkt driftsekonomi, förklarar Thomas Morell, vice ordförande och SD:s toppnamn i riksdagens trafikutskott.

SD lämnade i tisdags in förslaget till utskottsinitiativ.

– Nu är det upp till övriga partier att ta ställning. Förmodligen får vi veta vad utskottet kommer fram till vid nästa sammanträde, 21 mars, säger Thomas Morell.

Om ärendet går SD:s väg kommer först utskottet och sedan riksdagen att ställa sig bakom partiets linje med direktiv för Trafikverket om ett omtag för upphandlingen.

Ärendet gäller upphandling av lok och vagnar som resurs i upp till 40 år för tre upphandlade nattågslinjer – Stockholmslinjerna till Narvik (Nordnorge), Duved (Jämtland) och Hamburg.

Enligt Dagens nyheter har affären ett värde av närmare tio miljarder kronor. Men Trafikverkets krav har mött massiv kritik, främst när det gäller befarad sämre komfort som en anpassning till det som benämns som en europeisk vagnprofil.

– Vi tycker det är helt uppåt väggarna att Trafikverket frångår den svenska profilen för kraven på sovvagnar, säger Thomas Morell.

– I vårt initiativ har vi lyft fram att det finns ett flertal frågetecken kring upphandlingen som sämre komfort med kortare bäddar samt svårigheter att få ekonomi i trafiken med bara två sovbäddar på höjden istället för som nu tre och dessutom inga liggvagnar.

Sakpolitiskt har SD stöd i kritiken från flera andra partier. Att Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana nyligen förklarade myndighetens strategi inför Trafiksutskottet har inte lugnat känslorna.

Miljöpartiet kräver exempelvis en extern bedömning av upphandlingens kriterier, enligt Dagens nyheter.

Daniel Helldén är riksdagsledamot för MP:

– Min uppfattning är att Trafikverket inte vill byta spår. De tycker att förutsättningarna nu är bra och att upphandlingen gått för långt för att pausa. Men utifrån vad de sa är det uppenbart att den visst går att pausa, om än med förseningar.

Trafikutskottets ordförande Ulrika Heie, Centerpartiet, framförde kritik redan i december men fick inte mycket till gehör från regeringen.

”Jag utgår ifrån att myndigheten tar hänsyn till resenärernas behov vid inköpet av nya fordon för nattågstrafiken.”, svarade infrastrukturminister Andreas Carlson skriftligt.

Även region- och lokalpolitiker har agerat – i Jämtland närmast unisont över partigränserna med en avslutningsfråga i ett debattinlägg med syftning på sämre isolering och decimeterkortare bäddar:

”Vem vill resa genom ett vintrigt Jämtland och Norrland med kalla tår och böjda knän?”

Upphandling24 har sökt Trafikverket för en kommentar.

Läs mer: Andreas CarlsonDaniel helldénNattågRoberto MaioranaThomas MorellTrafikutskottetTrafikverketUlrika Heie

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Alla mot Trafikverket”

  1. Ove Blomster skriver:
    16 mars, 2023 kl. 08:08

    Äntligen händer något mot det självgoda och inkompetenta Trafikverket. Vilket annat bolag skulle försämra komforten för sina resenärer? Det räcker nu Trafikverket! Ni är inte med i matchen längre!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026