63 procent av de statliga bolagen tillämpar inte de centrala upphandlingslagarna. Därmed omfattas de inte av reglerna om att ställa arbetsrättsliga krav på sina leverantörer. Det framgår av en utredning från näringsdepartementet.
För att få enhetlighet föreslår utredningen att det införs en uppförandekod som görs till en del av de enskilda avtalen.
Enligt förslaget ska bolagen ställa krav på leverantörers arbetsvillkor vid inköp som överstiger tröskelvärdet (1,36 miljoner kronor).
Kraven ska motsvara kollektivavtal eller enligt de lägsta nivåer som följer av ett centralt kollektivavtal som tillämpas i hela Sverige på motsvarande arbetstagare i den aktuella branschen, enligt förslaget. Villkoren ska dock alltid minst motsvara dem som följer av lag.
Kraven ska avse alla anställda som direkt medverkar till framställandet av den vara eller tjänst som levereras till det statliga bolaget. Kraven ska också gälla för eventuella underleverantörer i alla led.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer