Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Är ett skall-krav alltid ett skall-krav?

Juridisk krönikaSvaret på frågan i rubriken kan tyckas ganska uppenbar. Det är klart att ett skall-krav är ett skall-krav, det vill säga, ett krav som måste vara uppfyllt för att ett anbud ska kunna kvalificeras för utvärdering, skriver Tomas Eliasson samt Christian Härdgård på Delphi.

| 2016-05-30

Upphandlingslagstiftningen bygger på just detta synsätt med tillämpning av skall-krav. Antingen så bedöms ett visst skall-krav vara uppfyllt eller så bedöms det inte vara uppfyllt. Ett anbud som inte uppfyller ett visst skall-krav, som i sig anses vara proportionerligt, ska förkastas. Detta är huvudregeln. Det nyss sagda kan tyckas vara tydligt och borde även vara enkelt att tillämpa. Så är dock inte alltid fallet. Redan vid utformandet av förfrågningsunderlaget ställs den upphandlande myndigheten inför ett antal frågor som de måste ta hänsyn till.

Av proportionalitetsprincipen följer att kvalifikationskraven och kraven i kravspecifikationen måste ha ett naturligt samband med, och stå i rimlig proportion till, det som upphandlas. Därutöver måste kraven vara ägnade till att uppnå de syften som den upphandlande myndigheten har. Utformandet av skall-kraven ställer därmed höga krav på den upphandlande myndigheten.

Nästa utmaning för den upphandlande myndigheten uppkommer vid kvalificeringen. Där prövas om anbuden uppfyller de aktuella skall-kraven. Om ett anbud skulle visa sig inte uppfylla ett visst skall-krav, kan den upphandlande myndigheten ibland frestas att begära in en komplettering av anbudet så att det uppfyller skall-kravet. Det är ofta vid dessa situationer som det blir aktuellt att pröva frågan huruvida en upphandlande myndighet kan anta ett anbud som inte uppfyller samtliga skall-krav. Oftast som en följd av överprövning av kompletteringen.

Hur domstolarna har valt att bedöma dessa kompletteringar varierar ofta från domstol till domstol. Men det finns flera exempel från kammarrätterna där kompletteringar av skall-krav har godtagits, t.ex. då en anbudsgivare har missat att kryssa i en ruta i anbudsformuläret, inte redovisat sin planerade organisation innefattande bemanning och kompetens, inte redovisat alla delposter för priset i sitt anbud, inte styrkt behörig firmatecknare, missat att skicka med utdrag från Kronofogden samt missat att bifoga försäkringsbrev.

Gemensamt för dessa mål är att kammarrätterna har ansett att bristen i kravuppfyllelsen inte har påverkat utvärderingen av anbudet och således inte heller utgången av upphandlingen. Kammarrätterna har konstaterat att skall-kravet i sig är proportionerligt, men att det vore oproportionerligt att förkasta en anbudsgivare enbart med hänvisning till att de inte uppfyller ett skall-krav som inte är väsentligt för den aktuella upphandlingen. Domstolarna har alltså gjort en annan typ av proportionalitetsbedömning av skall-kraven än den som man normalt gör beträffande skall-kravet i sig.

Denna ordning är i och för sig både logisk och rimlig, men inte helt oproblematisk. Den upphandlande myndigheten ställs inför situationen att om de förkastar ett anbud som inte uppfyller ett visst skall-krav, som samtidigt inte bedöms vara av särskilt stor vikt för upphandlingen, så riskerar den upphandlande myndigheten att handla i strid med proportionalitetsprincipen.

Om de tvärtom väljer att inte förkasta anbudet så riskerar de i stället att handla i strid med likabehandlingsprincipen gentemot övriga anbudsgivare i upphandlingen. Därutöver måste den upphandlande myndigheten ta ställning till om det aktuella skall-kravet är av väsentlig betydelse för upphandlingen, vilket ofta kan vara svårt att avgöra.

Samtliga skall-krav är ju kanske inte av väsentlig betydelse för utvärderingen av upphandlingen, men många krav kan likväl vara av stor betydelse för den upphandlande myndigheten och upphandlingen.

Detta är således något som måste avgöras från fall till fall vilket kan medföra att prövningen blir oförutsebar och i viss mån även subjektiv. Det kan också skicka en signal till anbudsgivarna om att vissa typer av skall-krav inte behöver uppfyllas.

Högsta förvaltningsdomstolen har beviljat prövningstillstånd i två mål som avser just frågan om det kan anses oproportionerligt att förkasta ett anbud som inte uppfyller ett visst skall-krav.

Vi hoppas att Högsta förvaltningsdomstolen sprider lite ljus över frågan, men tror samtidigt att det kan vara svårt att utforma någon slags allmän princip som ska gälla vid denna typ av proportionalitetsbedömningar av skall-krav.

Framtiden får utvisa om denna nya ordning är här för att stanna eller om man på sikt kommer att återgå till den gamla huvudregeln, det vill säga, att ett skall-krav är alltid ett skall-krav.

Av: Christian Hardgard och Tomas Eliasson, Delphi.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

2 kommentarer på "Är ett skall-krav alltid ett skall-krav?"

  1. B1 skriver:
    30 maj, 2016 kl. 15:26

    HFD avgjorde ju dessa mål den 20 maj. Svaret på frågan i rubriken är lyckligtvis att ett skall-krav alltid är ett skall-krav.

  2. Christian Härdgård skriver:
    1 juni, 2016 kl. 13:00

    Tajming är allt! Under tiden från det vi skickade in vår artikel till Upphandling 24 tills den publicerades hann HFD (tyvärr) avgöra de aktuella målen. Vi får se om vi får anledning att kommentera frågan ytterligare framöver.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026