Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Arbeta mer med avtalet

Juridisk krönikaBjörn Bergström och Johan Stern på Ramberg Advokater reflekterar kring vikten av att arbeta mer med avtalet, och behovet av goda exempel. I förra krönikan skrev de om att det ibland är svårt att vid upphandlingstillfället veta om man väljer rätt leverantör. Ofta vet man först när tjänsten påbörjas om det är rätt.

| 2018-04-10
johan stern björn bergström
Johan Stern och Björn Bergström, Ramberg Advokater.

 Med konstaterandet ovan blir avtalet en central del av upphandlingen, som kräver långt mer fokus än vad som ofta är fallet.

Så länge som avtalets villkor är kopplade till behovet finns få konflikter med LOU. Saknas denna koppling däremot, kommer en risk för brott mot proportionalitetsprincipen att uppstå. I övrigt kan allt fokus läggas på att skriva ett avtal som är balanserat, affärsmässigt och som kan fungera under hela avtalsperioden.

Ett bra avtal utgår från den tjänst som ska levereras. Kravspecifikationen kommer att vara central, där villkoren i avtalet kommer att peka på kravspecifikationen.

Hur mycket som kommer att behöva visas angående uppfyllandet av kravspecifikationen redan i upphandlingen kommer att variera. Det kan ofta finnas en poäng med att be leverantören beskriva utförandet, det vill säga hur något ska utföras för att kravet ska realiseras.

Genom en sådan beskrivning får upphandlaren något att hålla fast leverantören vid under utförandet. Det ger naturligtvis även en möjlighet att verifiera om leverantören har uppfattat uppdraget rätt, det vill säga om det som föreslås genomföras sannolikt leder till framgång.

Kravspecifikationen, eller leverantörens beskrivning av densamma, räcker dock inte. Det behövs ett genomtänkt avtalsdokument, som beskriver konsekvenserna av vad som händer om arbetet inte leder till önskat mål eller resultat.

Eller till och med vad som händer om de uppsatta målen/resultaten överträffas. Kanske finns det ett incitament att hämta för leverantören. ”Bör-krav” som inte enbart ger en rätt att leverera utan som har en konkret koppling till utförandet.

Samtidigt finns i många fall en möjlighet att ställa upp en avtalsreglering som hanterar en snabb avveckling av tjänsten genom en ensidig eller ömsesidig rätt att säga upp avtalet med ett visst antal veckor eller månaders varsel.

Med en sådan reglering, skriven på ett bra sätt, kommer endast seriösa leverantörer som verkligen tror på sin kompetens och idé att leverera.

Sannolikt till marknadsmässiga priser eftersom den som lämnar ett (onormalt) lågt pris för att sedan leverera till ett annat, kommer att få sitt avtal avslutat.

I andra fall är det inte möjligt att ha en rätt att avsluta avtalet, eftersom leveransen är långsiktig. Det kräver såklart ett annat arbete där upphandlaren, förmodligen tillsammans med marknaden, utformar ett avtal med en tydlig eskaleringstrappa och sanktioner.

Vad står egentligen emellan oss och ett sådant sätt att arbeta? Två huvudsakliga frågor, tror vi.

Den ena är att arbetssättet kräver ett ökat inslag av funktionskrav för att fungera som avsett. Så här långt har det visat sig att funktionskrav inte förekommer i särskilt många upphandlingar. Exempel finns, men är än så länge för få.

Samtidigt omfattas de flesta upphandlande myndigheter av offentlighetsprincipen, vilket innebär att det skulle vara fullt möjligt att samla de exempel som finns. En tidskrävande uppgift, såklart, men den skulle sannolikt ge stora positiva effekter.

Den andra är frågan om uppföljning. Uppföljning tar tid i anspråk och sker alltför sällan. Med ett synsätt där avtalet står i centrum, krävs en kontinuerlig uppföljning på ett annat sätt än vad som kanske sker i dag. Även här finns goda exempel som bara väntar på att sammanställas.

Det finns alltså en tröskel att ta sig över, men bakom den finns det rimligtvis en stor potential i form av att på riktigt fokusera på affären och att uppnå eftersträvat mål/resultat.

Är tiden mogen? Med de utmaningar som finns i samhället kring bristande resurser finns det ingen bättre tid. Få saker är enkla att göra, men just den här frågan blir inte enklare om vi väntar. Vem blir först att lyfta fram ett bra exempel?

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Lena Micko

Så ska Micko underlätta för de små

Ett nytt nätverk för köpare och leverantörer. Ökade möjligheter till dialog med upphandlande myndigheter för att underlätta kommunikation och minska risken för missförstånd. Det är två saker som ska möjliggöra för fler småföretag att delta i offentliga upphandlingar, enligt civilminister Lena Micko (S).

Bryter avtal direkt efter konkurs

Konkursbeslutet hann knappt meddelas i Skåne innan Region Dalarna valde att avbryta samarbetet med Vårdinnovation. Oppositionen menar ändå att regionen agerat för sent.

Foto: Juliana Wiklund.

Kräver besked av regionerna

Otåligheten växer inom svensk företagshälsovård över bristen på besked om externa leverantörer för covidvaccination. Gotland tillhör undantagen som en region där företagshälsovården ansvarar för en del insatser redan under fas ett.

Inför kategoristyrning på bred front

Alvestas kommunkoncern i sin helhet ska involveras i en strategisk satsning på kategoristyrda inköp. Pilotprojekt inom livsmedel och markentreprenader har banat väg för reformen.

Tar kliv uppåt i Uppsala

Karriär

Susanne Afzelius tar ett steg uppåt i Uppsala stads organisation som ny verksamhetschef för Gemensam service med omkring 700 medarbetare. Men hon behåller engagemanget för upphandling efter drygt fyra år som organisationens upphandlingschef

Foto; Fredrik Wennerlund.

Tar strid om vaccinavtal

”Köp eget!” Moderatledaren Ulf Kristerssons hoppas på nationella inköp av vaccin mot covid-19 för att klara massvaccination av alla vuxna fram till halvårsskiftet.

Veckans jobb

Verksjurist med upphandlingsrättslig inriktning

Toppjobb

  • Region Blekinge söker upphandlare
  • Huddinge kommun söker entreprenadupphandlare
  • Anbudsansvarig till Humana Individ och Familj
  • Ljungby kommun söker upphandlingschef
  • Upphandlare till Huddinge kommun
  • Vill du bli Södersjukhusets nya upphandlare?
  • Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet
  • Erfaren upphandlare till Stockholm Vatten och Avfall
  • Karlskrona kommun söker upphandlare
  • Upphandlingscenter söker strategisk upphandlare med inriktning entreprenad
  • Uddevalla Energi söker en erfaren inköps- och upphandlingsansvarig
  • SVA söker inköps- och upphandlingschef
  • SVA söker inköpare

Senaste nyheterna

Så ska Micko underlätta för de småSå ska Micko underlätta för de små
Bryter avtal direkt efter konkurs Bryter avtal direkt efter konkurs
Kräver besked av regionerna Kräver besked av regionerna
Inför kategoristyrning på bred front Inför kategoristyrning på bred front
Tar kliv uppåt i Uppsala Tar kliv uppåt i Uppsala
Tar strid om vaccinavtal Tar strid om vaccinavtal
Avtalslöst efter årtalsmissAvtalslöst efter årtalsmiss
Shopmodell för högre betyg Shopmodell för högre betyg

Senaste kommentarerna

  • Vy och SJ i NorrlandsnattenAtt driftupphandla tågtrafik går ju relativt bra, se all kollektivtrafik på spår. Däremot är det för mig ofattbart att man...
  • Han leder V6-samarbetetDet måste varit två kloka jurister som tog med dina värdefulla kunskaper i boken :-) Grattis David!
  • Vy och SJ i NorrlandsnattenI denna länk redogör Trafikverket för prissättningen.
  • Vy och SJ i NorrlandsnattenHar nu insett det negativa i resultatet av upphandlingen. Der går inte att åka nattåg till Kiruna ända från Göteborg...
  • Avtalsförändring retar gymägareMotiveringen var ju att alla leverantörer har fått samma erbjudande dvs samma förutsättningar. Möjligen om man då anser att gym...

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 9-10 februari
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 9 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 15 mars
  • Upphandla funktion i praktiken | 18 mars
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 23 mars
  • Anbuds­utvärdering – med utvärderings­modeller och -kriterier | 15 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april

Guide – upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Guiden är kostnadsfri.

Annons

Läs guiden om moduler

Ta del av kostnadsfri guide med råd, erfarenheter och branschkunskap kring att upphandla moduler och paviljonger som Upphandling24 har tagit fram tillsammans med leverantörer, upphandlare och jurister.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

 

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »