Efter att ha misslyckats med att få lönsamhet i verksamheten sa Arriva i fjol upp avtalet med Östgötatrafiken om att driva Östgötapendeln. Trots att affären tecknats på tio år kastade bolaget in handduken efter bara tre år.
När Östgötatrafiken nu väljer ny operatör för den kommande tio åren vinner Arriva upphandlingen i konkurrens med ytterligare två företag. Det finns dessutom en möjlighet till en förlängning på upp till fyra år.
– Vi har stora förväntningar på Arriva och är övertygade om att de kommer satsa för att klara sitt uppdrag på ett bra sätt, säger Paul Håkansson, vd för Östgötatrafiken, med inkörningsproblemen år 2010 i minne.
Till nyheterna i det nya avtalet hör att ett större ansvar än tidigare läggs på operatören. Bland annat för trafikplanering och fordonsunderhåll. Kontraktsvärdet är cirka 1,3 miljarder kronor över de tio inledande åren.
Pendeltågstrafiken beskrivs som är en högt prioriterad pulsåder i regionens kollektivtrafik. Åtta nya tåg är beställda och ska tas i drift löpande under de kommande månaderna. Med början efter lucia ökas turtätheten under rusningstid på vardagar. Trafiken kommer också att bli tätare på lördagar.
Under fjolåret ökade resandet på Östgötapendeln med 12,7 procent och passerade därmed 3 miljoner resor. Resenärernas nöjdhet har också ökat. I den senaste enkäten blev medelbetyget 7,3 på en tiogradig skala mot 6,6 år 2011.
Arriva steg av tåget – för att komma tillbaka
Arriva avslutade i fjol sitt driftsavtal för Östgötapendeln i förtid. När Östgötatrafiken nu upphandlar ett nytt tioårigt avtal vinner samma operatör kontraktet.
| 2014-09-25
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer