Covid-19-pandemin har slagit hårt mot taxibranschen, inte minst mot bolagen som kör färdtjänst.
I Region Värmland har färdtjänsttrafiken under våren rasat med 50 procent jämfört med samma period 2019. I Karlstad är nedgången hela 70 procent, enligt Anders Wahlén, chef för servicetrafiken i Region Värmland.
Därför har regionens kollektivtrafiknämnd tagit det ovanliga beslutet att upphäva ett tilldelningsbeslut i en upphandling gällande trafikavtal för färdtjänst i Karlstad som påbörjades hösten 2019, och som nyligen blev klar.
– Sex leverantörer var utsedda, men tilldelningsbeslutet har dragits tillbaka och upphandlingen avbrutits. Nu ska vi göra en ny upphandling, säger Anders Wahlén.
Anledningen är att avtalet, som skulle börja gälla den 1 juli, innehöll 100 procent rörlig ersättning, alltså betalt per körning. Något som med tanke på den kraftiga nedgången i efterfrågan skulle bli för tufft för leverantörerna, enligt kollektivtrafiknämnden.
Avtalet borde ha inslag av en fast ersättning så att antagna entreprenörer är garanterade en viss miniminivå, enligt politikerna.
– Vi anser att effekterna av covid-19 utgör ett sakligt skäl i sig för att avbryta upphandlingen eftersom det inte är förenligt med LOU att byta ersättningsmodell i efterhand, förklarar Anders Wahlén.
Region Värmland har också valt att justera det befintliga avtalet under perioden mars-juni av samma anledning, både för trafiken i Karlstad och resten av regionen.
– Det är möjligt genom att det finns en omförhandlingsklausul i avtalet som kan aktiveras vid väsentligt förändrade förutsättningar. Nu är leverantörerna garanterade 75 procent av den ersättning de hade för samma period 2019.
För perioden efter 1 juli och fram tills att den nya upphandlingen är färdig kommer trafiken att direktupphandlas genom att de befintliga avtalen förlängs.
Kommer det nya avtalet, som ni nu ska upphandla, att innehålla någon fast ersättning?
– Det är sannolikt, säger Anders Wahlén.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer