Färdtjänsten med taxi i Stockholm kommer under de två kommande åren att skötas av Taxi Kurir och Taxi 020. Båda bolagen ägs av Fågelviksgruppen.
I upphandlingen hade leverantörerna både det bästa resultatet i utvärderingen av kvaliteten och det pris som är mest fördelaktigt för landstinget.
– Vi har satt resenärernas behov i centrum i arbetet med upphandlingen och är nöjda med att en rad förbättringar kommer att införas, säger Fredrik Wallén, ordförande för färdtjänstberedningen vid Stockholms läns landsting.
Till nyheterna i upphandlingen hör bonus och vite på resenärers uppmätta nöjdhet i leverans och tidspassning i trafiken. Det ställs språkkrav på förarna samt krav på praktisk utbildning, till exempel hantering av handikapphjälpmedel och bilbarnstolar.
– Vi ställer högre miljökrav, högre krav på personalpolitiken och kräver utbildning i att hantera handikapphjälpmedel, säger Fredrik Wallén.
På taxiföretagen ställs krav på att god personalpolitik och arbetsmiljö ska främjas. Gällande regler på arbetsmarknaden ska hedras och detsamma gäller körtids- och arbetstidsregler.
Färdtjänstupphandlingens värde är drygt en miljard kronor per år. Det nya avtalet, som träder i kraft i februari nästa år, innebär en tioprocentig sänkning av kostnaderna för landstinget.
Taxi 020 och Taxi Kurir är också med på den upphandling av rullstolstaxi som landstinget tidigare genomfört. Här dock i konkurrens med fem andra bolag.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer