Marcus Bäckström, upphandlingsstrateg i Simrishamns kommun, tar bloggen till hjälp för att sprida information om planerade och pågående upphandlingar.
– Mitt bloggande inleddes i början av sommaren, precis efter det att jag fått upphandlarjobbet, berättar Marcus Bäckström som ett år tidigare anställdes av kommunen som ekonom för att arbeta med införandet av e-handel.
Han förklarar de tre syftena med bloggen:
– Förutom information och dialog med leverantörer ger den mig själv en möjlighet att reflektera genom att ”skriva av mig”.
Större upphandlingar i Simrishamn annonseras via Tendsign. Vissa genomförs i samarbete med övriga så kallade Sösk-kommuner (Sjöbo, Tomelilla, Ystad, Simrishamn). En av de konkreta förhoppningar som Marcus Bäckström knyter till bloggen är att öka konkurrensen i de mindre upphandlingarna.
Rutinen vid inköp för under 271 000 kronor är konkurrensutsättning genom att tillfråga minst tre leverantörer. Marcus Bäckström säger att han från leverantörshåll känt en misstänksamhet mot kommunen om att det alltid är samma företag som får dessa förfrågningar.
– Min uppgift är att säkra att alla företag känner att man konkurrerar på lika villkor och där spelar den information som jag lägger ut på bloggen en roll.
Första direktupphandlingen att annonseras bloggvägen var av mattransporter. Uppdraget var tidsbegränsat, under hösten, eftersom kostenheten därefter planerar att sköta transporterna i egen regi.
– Jag kan inte säga att vi fått fler och bättre anbud på grund av den information som gått ut via bloggen, men transparensen är viktig för oss.
– Klart är i alla fall att flera företag hört av sig och det visar ju att dialogen främjas.
Bloggar för att nå småföretagarna
Via sina blogginlägg informerar Marcus Bäckström leverantörerna om vilka upphandlingar som är på gång inom Simrishamns kommun. Han bloggar för att skapa dialog och säger att han på detta sätt dessutom ger sig själv en möjlighet till reflektion.
| 2014-09-11
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer