Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Bolt i egen prisklass

Gig-bolaget Bolt ser ut att konkurrera i en egen division efter att ha vunnit en taxiupphandling i Sigtuna kommun. De två konkurrenterna låg 30 respektive 34 procent högre i anbudspris.

| 2025-06-09
Sigtuna kommunhus

Avtalet gäller persontransporter med taxi och specialfordon för 2+2 år med trafikstart framåt sensommaren – om inte överprövning påverkar tidsplanen med en avtalsspärr som löper ut i morgon.

Sigtuna kommun valde att inte utreda anbudet som onormalt lågt enligt LOU:s bestämmelser.

”Projektgruppen resonerade kring de olika leverantörernas prissättning eftersom den som vanligt vid upphandling skiljer sig åt genom olika strategiska prissättningar, men ifrågasatte inte onormalt lågt pris.”, skriver Mikael Blomberg, tillförordnad inköps- och upphandlingschef i Sigtuna kommun, i ett mejl till redaktionen.

De priser som erbjöds i ramavtalsupphandlingen, såsom redovisade i tilldelningsbeslutet,  var Bolt 12,7 miljoner kronor, Sirius omsorg 16,5 mkr och Cabonline 17,1 mkr.

Bolt har tidigare i år vunnit tilldelning i Region Uppsala upphandling av persontransporter med kritik från bland annat Taxiförbundet mot företaget.

Avtalet med Sigtuna kommun ses av Bolt som en milstolpe i etableringen inom offentliga resor och där företaget lyfter fram samordningsfördelar med trafik i norra delen av Storstockholm.

– Geografiskt ligger kommunen strategiskt – nära både Arlanda och Stockholm – vilket skapar goda förutsättningar för våra partners att kombinera olika typer av körningar över dygnet, säger Roger Björkbacka, policychef på Bolt, i ett pressmeddelande.

Bolts affärsmodell bygger på att anlita underleverantörer. Enligt kritikerna sker det till dåliga villkor. Men Bolt lovar inför trafikstarten i Sigtuna att endast samarbeta med åkerier som erbjuder kollektivavtalsliknande villkor för exempelvis lön och arbetstid.

– Vi fokuserar på kvalitet och punktlighet – men också på att våra partners ska ha goda förutsättningar att lyckas. Intjäningen för förare inom det här avtalet kommer att ligga i det övre skiktet av vad som är marknadsmässigt, säger Roger Björkbacka.

Sigtuna kommun har i en text på sin webbplats beskrivit upphandlingen utifrån att beslutet om leverantör väckt frågor.

Kommunen betonar att lagstiftningen förhindrar krav på kollektivavtal men att leverantören måste redovisa hur man lever upp till arbetsrätten.

Mikael Blomberg säger till P4 Stockholm att kommunen fått motta kritik om det moraliska att anlita ett bolag som Bolt:

– Där menar ju vi tvärtom att vi har ju ställt krav på kollektivavtalsliknande villkor, det vill säga arbetsrättsliga villkor, i upphandlingen för att kunna säkerställa att de anställda faktiskt får den lön, semester och arbetstid som man har rätt till.

Expressen har tidigare granskat Bolt och följt upp med en kritisk ledare med följande replik från Bolt.

I Region Uppsala har det rödgröna styret gått i svaromål och betecknat kritiken som missriktad med en uppmaning till Taxiförbundet att istället agera för att  ändra upphandlingslagstiftningen.

Läs mer: BoltKollektivavtalsliknande VillkorMikael BlombergRegion UppsalaRoger BjörkbackaSigtuna KommunTaxi

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Bolt i egen prisklass”

  1. Jörgen Nilsson skriver:
    9 juni, 2025 kl. 07:52

    Uppenbarligen så har cabonline och sirius arbetat med en snarlik kalkyl.
    När man offererar taxi så är lönens andel i kalkylen mellan 55-65% om man tecknar kollektivavtal där det finns två olika avlöningsmodeller.
    Sedan utgör bränslet mellan 10-15 % detta är en fix kostnad. Fordonets kostnad kan med hjälp av olika strategier diffa mellan 10-20%. Övriga kostnader mellan 10-20%.
    Vinst 3-5%.
    Om inte Sirius eller Cabonline offererat med 35% vinst så fattas det pengar i Bolts anbud.
    Normalt sätt tar Bolt ca 20-25% av inkört belopp från transportören.
    Då Bolt nu för första gången skall hålla beställningscentral förvisso i Baltikum med lägre lönekostnad. Samt även bygga upp kompetens för planering av slinglagd trafik med passagerare med särskilda behov behövs dessa pengar.
    Hypotes 1 , Bolt vill in på marknaden och accepterar förlust initialt,då är det ändå oskicklig upphandling att inte komma närmre konkurrenterna (diff kunde varit 5% ej 34%).
    Hypotes 2 , Bolt har ingen kalkyl och riskbalanserar till sin transportörers nackdel.
    Detta leder till att transportörer inte har råd att följa avtalets krav.
    Om kommunen mot förmodan aktivt och kompetent följer upp avtalet kommer detta uppdagas.
    Om inte så kommer det påverka kvaliteten i utförandet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026