Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Nominera till Årets inköpare

Det är hög tid att nominera till Årets inköpare 2018. SOI har delat ut priset sedan 1995 och vinnaren får ett stipendium på 10 000 kronor. Årets inköpare utses för att belöna upphandlare/inköpare som under året gjort en uppmärksammad arbetsinsats eller på annat sätt utvecklat den offentliga upphandlingen.

| 2017-12-12

Ann-Heléne Klasson, Halmstads Fastighets AB, blev Årets inköpare 2017 på Sveriges Offentliga Inköpares stora årskonferens i Gävle. Nominera till Årets inköpare 2018 genom att gå till länken https://www.soi.se/arets-inkopare.  Alla, såväl kollegor som chefer och leverantörer, har möjlighet att nominera. Priset delas ut vid årskonferensen i Jönköping 16-18 april 2018.

Ann-Heléne Klasson berättar i en intervju i tidningen Upphandling24 om sitt jobb och att hon tycker att det är en fantastiskt rolig utmärkelse. Hon brinner för upphandlingsfrågor och drivs av utmaningen att ständigt förbättra dem. Man får inte vara rädd för dialog med alla parter, den är A och O för ett lyckat samarbete, menar hon.

– Man behöver inte heller krångla till det så mycket i upphandlingen. Försök förenkla så mycket som möjligt, var inte rädd för att testa nya vägar! Jag har också lärt mig att man inte ska styra för mycket som beställare. Utförarna sitter på otroligt mycket yrkeskunskap och kreativitet – låt dem göra det som de är bra på, så kan vi ägna oss åt det som vi själva är bra på.

Ann-Heléne Klasson har varit inköpare hos HFAB i fem och ett halvt år, och innan dess var hon på Halmstad kommun i ungefär två år. På HFAB har hon ansvarat för funktionsupphandling inom området yttre skötsel, där man använde en utvärderingsmodell som la större fokus på kvalitet än på pris, vilket är en metod som används i merparten av HFAB:s upphandlingar.

Något som gav flera goda resultat.

– Vi fick fler anbud och nya anbudsgivare som vi inte lyckats locka till oss tidigare och som nu har vågat ge sig in i processen. Vi vill ju främja konkurrensen och locka till oss entreprenörer som vill utvecklas och använda den kompetens som de sitter på för att tänka i nya banor tillsammans med oss.
Upphandlingsmyndigheten har också gjort en film där Ann-Heléne Klasson berättar om just den upphandlingen.

HFAB har även gjort andra funktionsupphandlingar, bland andra en avseende mindre reparationer, där tidig dialog var ett viktigt verktyg. Anledningen till att man valde tidig dialog i den upphandlingen, var att det varit svårt att locka till sig anbudsgivare inom just det avtalsområdet.

– Vi bjöd in intresserade entreprenörer till dialogsamtal, både i storgrupp men också i enskilda samtal för dem som ville. Vi ville veta hur entreprenörerna såg på avtalen och vilka förbättringar vi kunde göra för att de skulle vilja vara med och räkna på vår upphandling.
Responsen var positiv – entreprenörerna hade flera tips på hur avtalet kunde utformas så att de kunde vara med och räkna.

En synpunkt var att det var svårt att räkna på eftersom inga garanterade volymer kunde ges. Att ge dem mer garanterad arbetsvolym var svårt, menar Ann-Heléne Klasson, men det fanns en hel del man kunde göra tillsammans för att effektivisera upplägget. Bland annat genom att lägga vissa fasta arbetsuppgifter på entreprenören, som de sedan kunde planera in på årsbasis så att de passade deras egna down-perioder.

Dessutom kunde HFAB på detta sätt ta bort en del uppgifter från sina husvärdar som de hade haft svårt att hinna med. Exempelvis filterbyten av avfuktare i torkrum och samordning av cykelrensning.

– På det viset kunde vi garantera vissa fasta arbeten för entreprenörerna, och göra upphandlingen mer attraktiv. Efter att just detta avtalet trätt i kraft, hade vi en partnerträff för våra samarbetspartner, där vinnaren av upphandlingen berättade att de inte hade för avsikt att vara med egentligen, men genom dialogen fick de med synpunkter som gjorde att de ville vara med. Det kändes väldigt roligt att höra.

Mindre reparationer blev alltså ett lyckat exempel på en upphandling, där man genom dialog kom fram till en lösning som var lyckad både för beställare och utförare. Och det är så här Ann-Heléne Klasson och HFAB vill jobba.

Under avtalsfasen har HFAB med ett obligatorium som ingår i samtliga upphandlingar där kontakt med hyresgäster ingår : en liten ”HFAB-skola”, i form av en två timmar lång utbildning.

– Där informerar vi om hur vi jobbar, och vad vi förväntar oss av entreprenören när det gäller kontakterna med våra hyresgäster som vi värnar väldigt mycket om. Det är ju de som bor i våra fastigheter! Oavsett om man är elektriker, snickare, städare eller HFAB:s egen husvärd så ska vi bemöta och hantera hyresgästerna på samma sätt.

Dialogen behöver dock inte sluta med avtalet. Kvalitetsutvärderingar är ett annat viktigt verktyg för HFAB:s upphandlingsarbete. Att lägga lite extra tid och kraft på att kontakta förlorarna i upphandlingen lönar sig verkligen i längden, och detta är något Ann-Heléne Klasson vill arbeta mer med framöver:

– De vill ju självklart ha feedback till nästa gång! Vi träffar gärna dem som så önskar, så att vi kan förklara hur vi tänkt, exempelvis med kvalitetsbedömning eller andra kriterier. Då skapar man en förståelse och de som inte vann denna gång kan få kunskap i vad de kan förbättra till nästa upphandling. Dessutom tror jag att man med hjälp av dialog och erfarenhetsutbyte i den här delen av upphandlingsfasen, kan minimera risken för kostsamma överprövningar för alla parter.

Sedan några höstar tillbaka har HFAB även en partnerträff, där man bjuder in alla sina samarbetspartner (entreprenörer och leverantörer) under en dag för att bland annat presenterar vilka projekt och upphandlingar som är aktuella kommande år.

– Som upphandlare och upphandlande bolag är det viktigt att kommunicera vad vi har på gång, ta upp trender inom upphandling, var fokus ligger – pris eller kvalitet… Vi måste vara i framkant och visa aktivt att vi vill ha med entreprenörerna på tåget. Det är ju också en tvåvägskommunikation som är viktig – hur utvecklas marknaden, vilka lösningar kan de erbjuda? Vi måste verkligen prata mer med våra utförare, för de är ju ständigt uppdaterade inom sin egen bransch.

Även rent allmänt när entreprenörer ringer eller vill komma och prata försöker Ann-Heléne Klasson och HFAB ta sig tid, även om det ibland varit knixigt att få tiden att räcka till för alla dem som vill komma. För dialogen slutar ju aldrig, den håller på hela tiden inte minst under avtalstiden, menar Ann-Heléne Klasson.

Dialog är nyckeln, och minst lika viktig även internt i den egna organisationen. Den är alltså inte bara en angelägenhet för upphandlaren och utföraren, utan också i allra högsta grad för beställaren.

Det är därför viktigt att förankra internt inom den egna organisationen och även föra dialogen där för att få till väl fungerande avtal. Det är också viktigt att i avtalsgruppen ha med sig olika typer av beställare inom den egna organisationen.

– När vi exempelvis upphandlade mindre reparationer fanns det med flera husvärdar, men även en distriktschef, i avtalsgruppen, eftersom det är jätteviktigt att alla får höra samma sak och får lägga fram sina synpunkter.

Pernilla Fredholm

Det här är en intervju med Ann-Heléne Klasson som publicerades i tidningen Upphandling24 nr 4-2017.

Läs mer: pristagareSoiVinnare

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026