Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Dags att upphandla nya miljöbilar”

DebattNu har många pusselbitar fallit på plats vad gäller miljöfordon och offentlig upphandling. Tack vare nya miljöfordonsdefinitioner, och uppdaterade vägledningar på regional och nationell nivå, finns goda förutsättningar att upphandla fossilfria transporter, skriver Beatrice Torgnyson Klemme, vd för Biodriv Öst.

| 2020-09-07
Beatrice Torgnyson Klemme, vd för Biodriv Öst.

Intresset för att utnyttja den offentliga upphandlingen som ett strategiskt verktyg för att nå hållbarhetsmålen ökar.

När många aktörer samverkar och drar åt samma håll blir arbetet med att ställa om till fossilfria transporter dessutom betydligt enklare – och billigare.

Genom att se till helhetsbilden och ta itu med flera olika samhällsutmaningar på en och samma gång blir också kostnadseffektiviteten i upphandlingarna större.

Att ställa miljökrav i upphandlingar av fordon och transporter är dock inte det enklaste. Men det finns en hel del stöd att ta hjälp av.

Det generellt sett viktigaste miljökravet i offentlig upphandling av fordon och transporter är den statliga miljöbilsdefinitionen i kombination med krav på förnybart drivmedel.

Regeringen har i somras äntligen beslutat att från den 1 juli är miljöbilar de bilar som får bonus i bonus-malus-systemet. De nya miljöbilarna är alltså elbilar, de flesta laddhybrider och biogasbilar.

Från den 7 september finns dessutom ett nytt bonussystem för miljölastbilar som omfattar lastbilar för el, biogas och etanol (ED95).

Utöver detta finns mer vägledning i form av Upphandlingsmyndighetens nya hållbarhetskriterier för lätta fordon och Biodriv Östs Vägledning för upphandling av fordon och transporter.

Både regeringen och Upphandlingsmyndigheten pekar nu tydligt ut att elfordon (inklusive vätgas) och biogasfordon alltid ska upphandlas i första hand. Det är helt i linje med den analys som ligger till grund för styrningen av vilka fordon som erhåller bonus vid inköp och vilka fordon som tillåts i den tuffaste miljözonen (klass III).

Enligt nyligen publicerade studier från forskningsinstitutet Rise och Linköpings universitet är det just el och biogas som, utöver en stor positiv påverkan på klimatet, bidrar till flest miljö- och samhällsnyttor när olika drivmedel utvärderas i ett bredare perspektiv.

Att el och biogas pekas ut som förstahandsval, innebär det att vi inte längre behöver satsa på andra förnybara drivmedel, som etanol och biodiesel? Inte alls.

Om vi ska nå 2030-målet för transportsektorn behöver alla hållbara drivmedel öka kraftigt och hela transportsystemet måste bli mer effektivt. Tanken är att när el och biogas inte är möjligt, då ska etanol eller biodiesel upphandlas för att ersätta de fossila alternativen.

Det Upphandlingsmyndighetens nya hållbarhetskriterier tydliggör är att fossilfritt är, och måste vara, den nya normen för offentlig sektor.

Det är därför mycket oroväckande att regeringen inte anser att de fossila drivmedlens era är förbi. I den nya miljöbilsförordningen (2020:486) är styrningen på tok för svag för att uppnå Sveriges offensiva klimatmål för transportsektorn.

I förordningen fastställs förvisso den nya miljöbilsdefinitionen som vi stödjer vi fullt ut. Men i förordningen pekas det även ut vilka krav som ska gälla när det av någon anledning inte är möjligt att upphandla miljöbilar.

Tyvärr har regeringen satt dessa krav på en obegripligt svag nivå. Detta rimmar illa med regeringens återkommande utspel om den offentliga upphandlingens betydelse i omställningen till fossilfrihet samt den gröna omställning som regeringen utlovat i coronapandemins spår.

Tack och lov har Upphandlingsmyndigheten tydligt tagit sikte på Sveriges klimatmål. Vi vill därför uppmana alla offentliga aktörer att tillämpa deras basnivå när avsteg från inköp av miljöbilar behöver göras.

Upphandlingsmyndighetens basnivå är den mest välutredda och välförankrade undantagsnivån i upphandlingssammanhang.

Efter många år av ineffektiv och spretig styrning vad gäller miljöfordon och offentlig upphandling har de flesta pusselbitarna nu fallit på plats och vi har ett flertal styrmedel på transportområdet som pekar åt samma håll.

Det gör att förutsättningarna för offentliga aktörer att påskynda omställningen till fossilfria transporter via upphandling aldrig har varit bättre än nu. Se därför till att vid alla upphandlingar av fordon och transporter ta hjälp av de nya miljöfordonsdefinitionerna i kombination med Upphandlingsmyndighetens hållbarhetskriterier och Biodriv Östs vägledning.

Det kommer garanterat att bidra till en ökad efterfrågan på samtliga förnybara drivmedel och släppa loss den stora kraft som offentlig upphandling kan bidra med i omställningen till fossilfria transporter!

Beatrice Torgnyson Klemme
Vd för Biodriv Öst,
den storregionala samverkansorganisationen för offentliga aktörer, näringsliv och akademi

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: DebattHållbarhetMiljökravTransport och trafik

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026