I rapporten ”Oseriösa företag i offentlig upphandling. Fler borde göra mer” lyfter Svenskt Näringsliv fram utmaningarna med att oseriösa företag konkurrerar ut seriösa.
Arbetsgivarorganisationen ger konkreta förslag på vad som behöver göras av regeringen, av statliga myndigheter, av de upphandlande myndigheterna och av leverantörsföretagen själva.
När det gäller köparsidan efterlyses ökat informationsutbyte och samarbete mellan upphandlande myndigheter.
Inte minst när det gäller information om leverantörer som inte sköter sig. Ett område där det finns brister, enligt rapportförfattaren Ellen Hausel Heldahl, upphandlingsjurist.
”Ibland kan det till och med vara oegentligheter som uppdagats i en kommun men som inte är kända ens i grannkommunen”, skriver hon.
Svenskt Näringsliv föreslår att en ny databas upprättas där upphandlare kan flagga för en leverantör som uppvisat allvarliga brister vid utförandet av kontraktet.
”En sådan flaggning skulle då kunna bli synlig för andra upphandlande myndigheter och kan göra att dessa kan ställa närmare frågor till den upphandlande myndighet som haft problem men också till anbudsgivaren”, enligt rapporten.
Initialt kommer det att bli en extra arbetsbörda för upphandlande myndigheter att lägga in information i en sådan databas, konstaterar Svenskt Näringsliv.
Men efter ett eller två år kommer det att finnas information som kan vara en tillgång för de upphandlande myndigheterna.
När det gäller vem som ska hantera databasen har Svenskt Näringsliv ett tydligt förslag:
”Enligt vår uppfattning borde SKR ta på sig rollen och ansvaret för denna informationskanal eftersom kommuner och regioner och dess bolag är de stora upphandlarna.”
Bra förslag. Men det finns ju redan.
https://inkopsradet.se/hjalp-med-att-salla-bort-de-olampliga/
Bra att Svvar redan fångat detta, det finns redan ett sådant system. Mycket bättre om alla använder det som redan finns. https://www.svvar.se/
Kan inte se att det skulle vara en liknande tjänst, då Svvar har valt att stoppa nyregistrering av användare (enligt hemsidan). Sen är det uteslutningsgrunderna som ligger till grund för Svvar. Det som beskrivs ovan ser mer ut att vara problem av andra slag än det kap 13 tar upp…
Svvar har pausar nya användar just nu i väntan på en utveckling. Och det gjordes efter att utredningen skrevs faktiskt. Använarna måste vara aktiva, annars blir det ingen delningsfinktion utan en tom lista.. Jämför Posten om ingen skickar brev.
Rättstavat denna gång:
Svvar har pausat registrering av nya användare just nu i väntan på en utveckling. Och det gjordes efter att utredningen skrevs faktiskt. Användarna måste vara aktiva, annars blir det ingen delningsfunktion utan en tom lista.. Jämför med Posten om ingen skickar brev eller Facebook utan inlägg från användarna.
Bra om det är en rättssäker lista där utpekade bolag ges en möjlighet att besvara eventuella påstådda brister innan de hamnar i listan.
SKR bör inte administrera listan, eftersom:
1. SKR omfattas inte offentlighetsprincipen och är en förvaltningsrättslig bastard.
2. SKR äger själva ett antal bolag och är verksamma som leverantör till offentlig sektor.
Mycket bättre är att Upphandlingsmyndigheten ansvara för listan. Eller så kan tjänsten upphandlas från t ex Svvar/Kapitel 13.