Kommunägda Helsingborgs hamn köper it-tjänster i strid med upphandlingsreglerna. Det menar Konkurrenskommissionen, en expertgrupp som inrättades år 1994 inom tankesmedjan Den Nya Välfärden för att bevaka och uppmärksamma snedvridning av konkurrens med offentliga medel.
Enligt Konkurrenskommissionen har hamnbolaget under mer än tio år vänt sig direkt till leverantören Inport för att köpa it-tjänster. Omfattningen är betydande – de årliga inköpen uppgår i genomsnitt till cirka 2,6 miljoner kronor.
Helsingborgs hamn har sedan början av år 2000 ingått ett sjuttiotal avtal med Inport utan att detta föregåtts av en konkurrensutsatt upphandling. Inport var tidigare privatägt, men sedan år 2010 äger Helsingborgs hamn aktiemajoriteten i företaget som har en omfattande försäljningsverksamhet och konkurrerar med privata företag.
– Helsingborgs hamns direktköp från Inport snedvrider konkurrensen på berörd marknad och strider mot lagen, säger Per-Arne Sundbom, ledamot i Konkurrenskommissionen.
Kommissionens bedömning är att det handlar om otillåten direktupphandling. Köp mellan koncernbolag utan föregående upphandlingsförfarande medges endast vid vissa speciella förutsättningar.
Per-Arne Sundbom menar att sådana förutsättningar saknas i detta fall. Hamnen skulle ha låtit konkurrerande leverantörer få lämna anbud.
– Inte nog med att hamnbolagets kostnader för it-tjänster på detta sätt kan bli onödigt höga. Bolaget riskerar också böter i form av upphandlingsskadeavgift.
Helsingborgs hamn har valt att inte bemöta kritiken från Konkurrenskommissionen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer