”Här behövs det bussar”, är budskapet från Rregion Gotland, som redan nu vill vara tydliga mot branschen om vad som gäller i kommande upphandling.
Riktlinjerna för en ny avtalsperiod klubbades av regionens tekniska nämnd nyligen. Inriktningen är en fördubbling av trafiken till 450 000 bussmil per år där de ökade resurserna främst ska läggas på ökad turtäthet.
Den offensiva satsningen klubbades i politisk enighet.
-Vi höjer verkligen våra ambitioner för kollektivtrafiken, säger Karl-Johan Boberg (bilden) ordförande i tekniska nämnden inom Region Gotland.
Han lyfter fram det som en helhetslösning:
-För att få en attraktiv kollektivtrafik så måste den gå att lita på med täta turer och bli ekonomiskt fördelaktig som alternativ, jämfört med den egna bilen, och det finns också en miljöaspekt med vår satsning.
Debatten om den gotländska busstrafiken har annars länge handlat om det korta avtal som gäller för tre år fram till 2023 och som manglats genom domstolarna.
Region Gotland kan nu teckna avtal med Bergkvarabuss om ny operatör för en avtalsperiod som präglas av övergång till gasdrivna fordon.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer