Det är P4 Stockholm som refererar till den konsultrapport från Sweco som beställts av landstingsägda Storstockholms lokaltrafik, SL.
Av granskningen framgår att teknik- och säkerhetskrav inte uppfyllts vid upphandlingen av rulltrappor till två nya stationer som en del av Citybanan. Det handlar bland annat om materialval och placering av nödstoppsknappar.
De båda stationerna har nyligen återöppnats efter att fått stängas i all hast av säkerhetsskäl.
Nu väntar förmodligen en utdragen process för att klargöra den ekonomiska ansvarsfördelningen.
Ett alternativ som Sweco nämner i rapporten är åtgärder för 20 miljoner kronor i ett första skede och att de totala merkostnaderna kan bli 187 miljoner kronor.
Det var staten genom Trafikverket som genomförde upphandlingen för att våren 2017 överlämna stationerna till landstinget med medföljande ansvar för underhåll och drift.
Stockholms läns landsting har fryst betalningarna till Trafikverket för att visa sitt missnöje med hanteringen av Citybanan. Landstinget och SL hävdar även att tillverkaren Otis ska stå för merkostnaderna.
Trafikverket menar att förhandlingarna ska ske mellan landstinget och Otis.
– Vi har talat om vilken typ av service, säkerhet och drift som stationerna ska klara av att hantera. Vad Otis väljer för material har man som beställare och upphandlare inte med att göra, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, till SvT Stockholm.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer