I slutet av 2021 meddelade Timrå kommun att upphandlingsenheten med två anställda skulle avvecklas. I stället skulle tjänsterna köpas in från Sundsvalls kommun.
Våren 2023 konstaterade Konkurrensverket dock att avtalet med Sundsvall, som har ett värde på omkring 5,5 miljoner kronor, är en otillåten direktupphandling.
Enligt tillsynsbeslutet kan ett avtal visserligen vara undantaget från annonsering om det rör sig om ett samarbete i enlighet med LOU. Men det aktuella avtalet betyder att Timrå kommun köper tjänster av Sundsvalls kommun.
Nu är en ny lösning på gång, enligt Jimmy Andersson, inköpschef på Sundsvalls kommun.
– Jag kan förstå att Konkurrensverket underkände det gamla upplägget då det i sin skrivning så starkt fokuserade på hantering av lönekostnader, vilket lägger sig nära ett köp av tjänst i stället för ett samarbete som det faktiskt rörde sig om. I det nya avtalet kommer vi därför att lansera en annan ersättningsmodell, säger han.
Nu är tanken att respektive part ska betala för sitt nyttjande av samarbetet, lite liknande upplägget som inköpscentraler använder, enligt Jimmy Andersson.
– Målsättningen är att samarbetsavtalet ska vara klart för politiskt beslut innan årsskiftet, säger han.
Hoppas politikerna verkligen stoppar detta och säger nej.