Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

EU-domstolen ger grönt ljus

Särbestämmelserna för idéburna organisationer har kritiserats för att bryta mot EU-rätten. Nu slår EU-domstolen fast att så inte är fallet.

| 2022-07-26

I början av juni klubbade riksdagen igenom de nya särbestämmelserna för idéburna organisationer. 

Från den 1 januari 2023 finns därmed möjlighet att reservera vissa upphandlingar av välfärdstjänster för dessa.

Förlaget har kritiserats av bland andra Svenskt Näringsliv, som menar att ändringen av LOU sannolikt inte är förenlig med EU-rätten. 

Men nu visar en ny dom (C-436/20 ASADE) från EU-domstolen att så inte är fallet.

Domstolen slår fast att artikel 77 i LOU-direktivet inte det enda tillåtna sättet att reservera upphandlingar av sociala tjänster till organisationer som saknar vinstsyfte. 

Enligt upphandlingsjuristen Mathias Sylvan är domen ett välkommet stöd för alla som vill rikta upphandlingar av välfärdstjänster till idéburna aktörer utan de tidsbegränsningar som gäller enligt bestämmelsen i 19 kap. 25 paragrafen LOU.  

– Domen kan också ses som ett stöd för den nya bestämmelsen om reserverade upphandlingar, vars laglighet har ifrågasatts, säger Mathias Sylvan.

Läs mer: Eu-domstolenIdéburna organisationer

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

5 kommentarer på "EU-domstolen ger grönt ljus"

  1. Ellen Heldahl skriver:
    26 juli, 2022 kl. 10:03

    Så enkelt kan man inte säga att rättsfallet ska tolkas.
    EU-domstolen skriver i punkten 91,

    “När den omständigheten att privata enheter med vinstsyfte utesluts från förfaranden för offentlig upphandling som avser tillhandahållande av sådana sociala tjänster motiveras av sådana överväganden strider det inte mot likhetsprincipen, i den mån detta uteslutande faktiskt bidrar till att uppnå sociala mål och mål avseende solidaritet och budgetmässig effektivitet som ligger till grund för detta system (se, analogt, dom av den 11 december 2014, Azienda sanitaria locale n. 5 ”Spezzino” m.fl., C‑113/13, EU:C:2014:2440, punkt 60, och dom av den 28 januari 2016, CASTA m.fl., C‑50/14, EU:C:2016:56, punkt 63).

    Denna analys saknas i propen.

    Till skillnad från Mattias tidigare resonemang framgår nu också tydligt att detta är frågan en ekonomisk tjänst enligt EU-rätten.

  2. Mathias Sylvan skriver:
    28 juli, 2022 kl. 11:24

    Jo Ellen, det finns en sådan analys. Du hittar den på sidorna 34-38 i proposition 2021/22:135.
    Nej Ellen, EU-domstolens svar i C-436/20 ASADE är inte ett bevis på att helt eller huvudsakligen skattefinansierade välfärdstjänster är ekonomiska tjänster. Tvärtom, eftersom EU-domstolen slår fast att välfärdstjänster som tillhandahålls enligt samma generella solidaritetsprincip som gäller för sjukvården i Slovakien (C-262/18 P Dôvera) är icke-ekonomisk, (se ASADE, p. 64). Merparten av välfärdstjänster i Sverige utförs enligt denna generella solidaritetsprincip, dvs. en princip som innebär att välfärd ges till alla efter behov och inte efter betalningsförmåga eller risk. I Sverige står utförarna dessutom under statlig tillsyn och i många fall gäller tillståndsplikt. Detta bortser HFD från i HFD 2020 ref. 15. Jag gör gällande att merparten av svenska välfärdstjänster är icke-ekonomiska precis som sjukvården i Slovakien.

    Den spanska lagen i ASADE omfattar emellertid en salig blandning av sociala tjänster varav vissa tillhandahålls enligt en selektiv solidaritetsprincip, dvs. solidariteten gäller bara för vissa, t.ex. personer med låga inkomster. Ett sådant exempel är subventionerat boende (se förslag till avgörande, p. 56). Ett annat ord för detta är social housing vilket innebär en lägre hyra för personer med låga inkomster men också ett boende med en lägre standard. I Sverige har vi inte social housing eftersom det anses vara segregerande och stigmatiserande. Subventionerat boende är hur som helst helt säkert en ekonomisk tjänst, dels därför att även en subventionerad hyra normalt är så stor att den ska betraktas som ersättning, dels därför att de stora flertalet hyresgäster betalar en hyra som inte är subventionerad.

    Eftersom den spanska domstolen inte närmare preciserar vilka sociala tjänster man vill att EU-domstolen uttalar sig om (se p. 72) konstaterar EU-domstolen att ”åtminstone vissa sociala tjänster till enskilda” utförs mot ersättning och därmed är ekonomiska (se ASADE, p. 66). Något mer utförligt eller differentierat svar ger inte EU-domstolen vilket jag är den förste att beklaga.

  3. Nomi skriver:
    31 juli, 2022 kl. 16:53

    @Mattias – är inte helt säker på att jag förstår det sistnämnda resonemanget. Detta då många av sociala tjänsterna i Sverige också tillhandahålls genom en selektiv solidaritetsprincip ex äldreboende, skyddat boende etc. Dessa får du endast tillgång till om du uppfyller vissa kriterier.

  4. Mathias Sylvan skriver:
    1 augusti, 2022 kl. 12:36

    Det EU-domstolen definierar som ett välfärdsystem som ”genomför solidaritetsprincipen” i Dôvera motsvaras av vad förre fp-ledaren Bengt Westerberg beskriver som svensk ”generell välfärdspolitik” i en artikel i Dagens Arena (i samma artikel beskriver Westerberg också hur den generella välfärdspolitiken skiljer sig från den selektiva välfärdspolitiken):
    https://www.dagensarena.se/opinion/bengt-westerberg-starka-argument-generell-valfardspolitik/
    Enligt Westerberg omfattar den generella välfärdspolitiken alla medan den selektiva bara omfattar vissa. Ett exempel är utbildning som enligt skollagen ska vara avgiftsfri oavsett om eleven har rika eller fattiga föräldrar. Vidare är utbildningen avgiftsfri både på en kommunal skola och en privat friskola.
    Den omständigheten att välfärden gäller lika för alla innebär emellertid inte att alla har rätt till samma insatser. Äldreomsorg är behovsprövad. Det är förmodligen det du syftar på med “uppfyller vissa kriterier”. Men behovsprövningen utgår endast från den enskildes behov, inte från hur mycket hen betalar i egenavgift eller i skatt. Vidare baseras egenavgiften på personens inkomst. Det finns alltså ingen relation mellan egenavgiften och värdet på den omsorg som personen erhåller vilket är centralt för att det ska ekonomisk verksamhet (se Dôvera, p. 59). Det finns också en maxtaxa. Äldreomsorg är dessutom skattefinansierad till mer än 90 procent, se rapport från Myndigheten Vård- och omsorgsanalys: file:///C:/Users/Admin/Downloads/Rapport-2021-7-Nordens-äldreomsorg%20(1).pdf, s. 12 och s. 79. Jag gör gällande att äldreomsorgen i Sverige tillhandahålls enligt samma solidaritetsprincip som sjukvården i Slovakien (Dôvera). Den är därmed icke-ekonomisk. Eftersom LOU, precis som LOU-direktivet, inte omfattar icke-ekonomisk verksamhet har HFD gjort en felaktig bedömning.
    Enligt HFD 2020 ref. 15 är äldreomsorgen ekonomisk verksamhet därför att det finns konkurrens. Men så var det också i Dôvera (och i ASADE). Den omständigheten att det rådde konkurrens mellan de slovakiska sjukvårdsbolagen och att två av tre sjukvårdsbolag dessutom var privata vinstsyftande aktiebolag innebar inte att sjukvården var en ekonomisk verksamhet enligt EU-domstolen (Dôvera, p. 42-48 och 61). Detta därför att alla tre utförare måste tillhandahålla sjukvård enligt samma solidaritetsprincip och att de stod under statlig tillsyn (Dôvera p. 51 och 59-60). Jag utvecklar analysen bland annat i en artikel i Upphandlingsrättslig Tidskrift.
    Dôvera avsåg statsstöd men i ASADE, p. 64, slår EU-domstolen fast att samma sak också ska gälla för offentlig upphandling.

  5. Nomi skriver:
    1 augusti, 2022 kl. 21:27

    Tack för att utförligt och fint svar även om jag till viss del inte är helt enig.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026