– Vi har historiskt jobbat med för lite kapacitet generellt inom inköpsorganisationen. Mitt arbete har varit att planlägga och strukturera upp vägen framåt för organisationen, säger inköpschef Daniel Stålnacke Lundberg.
Regionen hade under våren drygt 200 upphandlingar som väntade på handläggning – att relatera till en ”tilldelningstakt” på mellan 70 och 106 per år de senaste fyra helåren.
De långa ledtiderna har skapat en ohållbar situation, som fått politikerna att agera. Regionstyrelsen godkände tidigare i sommar ett akut tillskott på nio miljoner kronor för att rekrytera fler medarbetare till inköp.
Dessutom ges ett löfte att behoven av ytterligare tillskott för 2026 och -27 ska lyftas in i budgetprocesserna.
I ett första steg inleds rekryteringen av åtta personer, främst tjänster som upphandlare.
– Vår flaskhals är och har varit upphandlingskapaciteten, vilket vi nu riktar fokus mot, säger Daniel Stålnacke Lundberg.
Inköpsorganisationen har idag ett 30-tal medarbetare med ett e-handelskontor under uppbyggnad och med ett ansvar även för avropsfunktionen gällande de nationella bemanningsavtalen.
– På sikt bör vi nog vara ett 20-tal fler medarbetare – lite beroende på om alla funktioner som vi har idag ska ligga under denna avdelning, säger Daniel Stålnacke Lundberg.
Av regionens beslutsunderlag framgår att hög personalomsättning och kompetenstapp bidragit till ökade ledtider – för vissa upphandlingar fyra år från beställning till påbörjad upphandling.
Situationen har påverkat arbetsmiljön negativt. En ordentlig resursförstärkning ses som den viktigaste åtgärden, men Region Västerbotten hoppas också på att andra insatser ska göra skillnad.
Några exempel är införandet av ett nytt inköpssystem, en satsning på e-handel, förändrade arbetssätt och snabbare processer för annonsering och utvärdering.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer