Tiden för att lämna anbud i Västtrafiks upphandling av region- och pendeltåg i Västra Götalandsregionen har gått ut. SJ har valt att avstå från att lämna anbud. Istället kommer SJ att utmana och konkurrera med den samhällsköpta trafiken i Väst på kommersiella grunder.
– SJ kommer att kunna erbjuda egen trafik i området byggt på snabbtågskonceptet motsvarande X2000 med bland annat hög service, god komfort och Internet ombord. Trafiken startar 2011 och vi kommer att ansöka om tåglägen hos Banverket. Fram till den 11 december 2010 fortsätter vi att köra Västtrafiken som vanligt och göra vårt bästa för resenärerna, säger Jan Forsberg, SJ:s vd.
SJ har gjort analyser i samband med anbudet som visar att riskerna och osäkerheterna är alltför svårbedömda.
– Vår bedömning är att lönsamheten över tid är ringa och att utrymmet därmed är litet för att bibehålla hög service och kvalitet. Vi satsar istället på tågtrafik i egen regi där vi i samråd med Västtrafik öppnar nya möjligheter för dem som bor i regionen att åka med SJ, säger Jan Forsberg.
SEKO, Facket för Service och Kommunikation, menar att detta är ett tecken på att järnvägsbranschen inte fungerar.
– Branschen börjar spåra ur. Om inte ens Sveriges största järnvägsföretag kan räkna hem en så stor upphandling måste man ifrågasätta de trösklar som upphandlaren, det vill säga Västtrafik, har satt upp. Uppenbarligen är det så att de krav som Västtrafik ställer svårligen går att leva upp till i förhållande till ett förväntat pris, säger Janne Rudén, förbundsordförande i SEKO.
– Från SEKO:s sida har vi länge kritiserat systemet med upphandlingar som mer eller mindre ensidigt tycks fokusera på lägsta pris, och som glömmer kvalitet, underhåll och service, säger Janne Rudén.
Upphandlingen avser ett kontrakt på åtta år från och med slutet av 2010, med option på ytterligare två år.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer