Den ursprungliga byggtiden på tio år var alltför optimistisk.
-De främsta orsakerna till att projektet får en förlängd byggtid och en ökad kostnad är de geologiska förutsättningarna i vissa avgränsade avsnitt i berget vi spränger i, samt hävningen av kontraktet och arbetet med tunnlarna på Lovö, säger projektchefen Johan Brantmark.
I den nya tidsplanen är siktet inställt på att inväga vägsträckningen 2030 – istället för som tidigare planerat 2026. Det kan dock bli aktuellt att öppna delar av sträckan tidigare.
Trafikverket räknar nu med en kostnadsökning på 3,3 miljarder kronor sedan framför allt tunnelarbeten gått trögare än beräknat. Totalt ska 55 kilometer tunnlar byggas och behovet av tätningsåtgärder har visat sig större än förväntat.
Det hävda kontrakten med en italiensk entreprenör för etapp Lovön har också strulat till det för Trafikverket.
Att slutföra den nya upphandlingen för Lovön och få en ny entreprenör på plats har nu högsta prioritet. Trafikverket hoppas att en ny entreprenör kan fortsätta med etappen i början av nästa år och ersätta den tillfälliga entreprenör som haft ansvaret sedan i våras.
Förbifart Stockholm kommer att bli en av världens längsta sexfiliga motorvägstunnlar. Den nya sträckningen av E4:an, väster om Stockholm, blir 21 kilometer lång från Häggvik till Kungens kurva
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer