Bygget av Förbifart Stockholm, framtidens E4-sträckning väster om Stockholm, är indelad i ett femtiotal entreprenader. Trafikverket har nu beslutat att upphandla de stora entreprenaderna, värda upp till tre miljarder kronor, i två steg.
Internationellt är prekvalificering vanligt. Även i Sverige används metoden i samband med exempelvis järnvägsprojekt, medan den varit betydligt mer ovanlig vid vägbyggnadsprojekt.
Lars Malthe, inköpsansvarig inom projektet, förklarar att prekvalificering sparar arbete för anbudsgivarna:
– Eftersom det är ett tidskrävande arbete att räkna på stora och komplexa entreprenader, sorterar vi redan från början ut företag som inte har den kapacitet och kvalitet som krävs.
Med prekvalificering tar upphandlingsprocessen längre tid, eftersom den sker i två steg. I gengäld blir själva anbudsfasen kortare. Det blir också lättare att utvärdera anbuden.
– Med den här metoden vet vi att alla som inbjuds att lämna anbud kan antas. Alla som lämnar anbud vet att de är intressanta för oss och kan lägga ner ett större arbete på sina anbud.
Prekvalificeringen ska användas vid upphandling av ett tiotal entreprenader under 2014. Förbifartsbygget, som startar sommaren 2014, består av både total- och utförandeentreprenader. Även ersättningsformerna kommer att variera – från löpande räkning till fasta priser.
De första förfrågningsunderlagen för prekvalificering väntas till hösten. Då kommer även förfrågningar att gå ut för projektets tidiga arbeten, jobb på 20-100 miljoner kronor.
Förbifart Stockholm binder samman de norra och södra länsdelarna, avlastar Essingeleden och innerstaden och minskar känsligheten för störningar i Stockholms trafiksystem. Den drygt 2,1 mil nya vägen, varav drygt 1,8 mil går i tunnel, kostar 28 miljarder kronor i 2009 års prisnivå.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer