Enligt Trafikverket har LSAB inte levt upp till skyldigheter som regleras i den tunnelentreprenad som varit värd 3,5 miljarder kronor.
– Vårt uppdrag är att bygga bergtunnlarna i E4 Förbifart Stockholm enligt tidplanen, till rätt kostnad och till rätt kvalitet på ett sätt som uppfyller kraven på en säker arbetsmiljö. En säker arbetsmiljö är den enskilt viktigaste frågan i projektet och efter att ha utvärderat entreprenörens arbetsmiljöarbete under en lång tid har Trafikverket landat i detta beslut, säger Johan Brantmark, projektchef för E4 Förbifart Stockholm.
Entreprenaden har varit kantad av kritik och utnämndes ifjol till Årets sämsta bygge av Byggnadsarbetaren. Krav på förbättringar av arbetsmiljön har varit kopplad till vitesbelopp sedan Arbetsmiljöverket synat projektet.
Delprojektetet gäller tunnelbyggen på Lovön (bilden) i Mälaren, väster om Stockholm. Totalt handlar det om sju kilometer tunnel och Trafikverket bedömer att endast omkring 14 procent av arbetena är färdiga.
Trafikverket menar att det i dagsläget inte går att säga hur Förbifart Stockholm påverkas tids- och kostnadsmässigt av problemen på Lovön.
– Rent juridiskt upphör avtalet att gälla, så nu går vi in och tar ansvar för arbetsplatsen och säkrar den driftmässigt. Sen påbörjas ett arbete med att upphandla en ny entreprenör, säger Johan Brantmark till Dagens Nyheter.
E4 Förbifart Stockholm byggs för att avlasta trafiken på Essingeleden och i Stockholms innerstad. Totalt handlar det om 21 kilometer motorväg mellan Häggvik och Kungens kurva, merparten av sträckan i tunnel. Trafikstart är planerad till 2026.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer