I sviterna av Transportstyrelselsens it-skandal har regeringen, med civilminister Ardalan Shekarabi (S) i spetsen, arbetat med att hitta en långsiktig lösning för säker och samordnad it-drift inom statsförvaltningen.
Statens servicecenter pekade redan 2016 i en utredning 2016 på bristen av statliga samordnade alternativ för att öka säkerhet och resurseffektivitet i statlig drift.
I slutet av juli beslutade regeringen att Post- och telestyrelsen, PTS, till i februari 2018 ska ta fram förslag för skyddade it-utrymmen för offentliga aktörer som bedriver säkerhetskänslig verksamhet.
– Regeringen vidtar nu kraftfulla åtgärder för en säkrare statlig it-drift. Det är viktigt att säkerställa att offentliga aktörer som bedriver säkerhetskänslig verksamhet har möjlighet att samverka och förlägga sin it-drift i säkra gemensamma fysiska utrymmen, sa Ardalan Shekarabi i samband med beslutet.
PTS fick i uppdrag att säkra att det finns en långsiktigt hållbar förvaltningsmodell, men också att utkontraktering inte längre är aktuellt.
– Med det här uppdraget blir det också tydligt från regeringens sida att för särskilt känsliga uppgifter och verksamheter är det inte lämpligt med outsourcing. Vi åtgärdar här brister som funnits under en längre tid, sa civilminister Ardalan Shekarabi.
Nu tar regeringen nästa steg och kommer i dag att fatta beslut om att ge Försäkringskassan i uppdrag att erbjuda säker och samordnad it-drift inom statsförvaltningen. Tanken är att ge myndigheter, där varken egen drift eller privat outsourcing är lämpligt, ett statligt alternativ. Uppdraget löper fram till och med 2020, då insatsen ska utvärderas och man ska hitta permanenta former för it-driften.
– Samordnad statlig it-drift är en förutsättning för en modern, effektiv och digitaliserad statsförvaltning. Det finns många bra privata leverantörer men det finns verksamhet som inte lämpar sig för privat it-drift. Vi måste därför bli bättre på att använda den kunskap som finns inom staten, säger civilminister Ardalan Shekarabi.
Att det blev just Försäkringskassan som fått uppdraget ser socialminister Annika Strandhäll (S) som självklart i och med att de, enligt henne, under många år byggt upp både säkra interna it-system och tillgängliggjort ett brett utbud av e-tjänster mot medborgare och företag.
Enligt henne är gör detta, i kombination med myndighetens storlek, dem bäst lämpade av de statliga myndigheterna att sköta samordningen av statens it-drift.
– Försäkringskassan ligger redan i framkant när det gäller it-utveckling inom staten. Uppdraget kommer ge myndigheten bättre möjligheter att fortsatt höja sin kompetensnivå och vara ett nav i den digitala utvecklingen av svenska myndigheter, säger hon och pekar på att de redan i dag har ett nära samarbete kring it-lösningar med Pensionsmyndigheten.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer