Dalatrafiks upphandling av busstrafik i Dalarna kan närmast beskrivas som hela havet stormar. Upphandlingen, där Sambus tog landsbygdstrafiken och Arriva tätortstrafiken i Falun-Borlänge, är överklagad av Nobina.
Nobina, som idag utför trafiken, valde att inte lämna in något anbud. Anledningen till detta är att företaget bedömde det omöjligt att nå lönsamhet med de villkor som gavs.
På grundval av de uppgifter som inte hemligstämplats anser bolaget att Arrivas och Sambus anbud borde ha diskvalificerats eftersom de inte uppfyllde kvalificeringskraven.
Förvaltningsrätten håller som bäst på med sin prövning. Dalatrafiks hållning är att Nobina inte har talerätt eftersom man inte deltog i upphandlingen.
Det faktum att rätten gett Nobina flera anstånd med att utveckla sin talan har irriterat Dalatrafik. För varje dag som processen drar ut minskar den tid som blir tillgänglig för förberedelser inför trafikstart.
Sunnansjö Taxi och Buss har för sin del anmält Dalatrafik till Konkurrensverket. Bolaget skriver att man genom att lägga samman olika trafikslag har gjort det omöjligt för små och medelstora företag att lämna anbud.
Man tycker att den stora upphandlingen, kombinerat med lång avtalstid, försvårat för små företag. Bolaget vill att övervakande myndighet ska utreda om Dalatrafik verkligen har utnyttjat den konkurrens som finns på marknaden.
I en annan anmälan till Konkurrensverket vädras misstankar om en olaglig anbudskartell mellan Arriva och Sambus.
Denna upphandling av linjetrafik, särskild skolskjutstrafik och servicetrafik är värd cirka 500 miljoner kronor per år. Avtalet gäller från den 1 juli nästa år och i tio år framåt
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer