Region Gotland har drivit kravet om svensk flagg för att täppa till det man ser som säkerhetsluckor.
Men Trafikverket vill inte gå så långt med hänvisning till EU-rätten.
– Vi måste hålla öppet för samtliga i gemenskapen och även dessa länders flagg, säger Karin Bergenås, projektledare för upphandlingen, till P4 Gotland.
Trafikverket har istället valt att lägga till en formulering som ska säkra möjligheten för Försvarsmakten att skriva ett säkerhetsskyddsavtal med en framtida operatör.
– Att man i så fall organisatoriskt behöver finnas i Sverige eller i ett land som Sverige har ett bilateralt säkerhetsskyddsåtagande med, säger Karin Bergenås om det som vinnande rederi måste leva upp till.
Hon tillägger:
– VI förtydligar nu där vi förstår att potentiella anbudsgivare har haft svårt att förstå vad vi menar.
Även statsrådet Andreas Carlson har i ett svar i riksdagen lyft fram att Trafikverket inte kan ställa krav på svensk flagg.
– Trafikverkets avtal är däremot utformade så att anbudsgivarna måste vara beredda på att Försvarsmakten kan komma att efterfråga ett säkerhetsskyddsavtal eftersom Försvarsmakten också nyttjar färjetrafiken mellan Gotland och Sveriges fastland. Jag förutsätter att Trafikverket utför sitt uppdrag i enlighet med de lagar och regler som omfattar upphandlingarna, säger han.
Trafiken drivs idag av Destination Gotland och anbudstiden för en ny, tioårig tjänstekoncession från 1 februari 2027 går ut 29 februari.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer