Den offentliga upphandlingen av sju räddningshelikoptrar för 87 miljoner euro från Agusta Westland genomfördes helt enligt regelboken. Det anser Sjöfartsverket – som har låtit oberoende experter granska processen som ledde fram till avtalet.
De advokatfirmor som hyrts in för granskningen, Lindahl och Hannes Snellman, kommer båda till samma slutsats. Sjöfartsverket har inte brutit mot lagen om offentlig upphandling.
Helena Rosén Andersson, advokat på Lindahl, säger att det inte finns något stöd för att kritisera den annonserade upphandlingen från år 2012:
– Sjöfartsverkets krav har varit sakliga och ingen har överklagat upphandlingen.
Verket anser också att de grävande journalisterna undviker att beskriva helheten. Under perioden 2008-2011 befann sig svensk sjö- och flygräddning i ett kritiskt läge.
– Om Sverige hade stått utan räddningshelikoptrar hade konsekvenserna för det svenska samhället varit omöjliga att överblicka, säger Noomi Eriksson, direktör för sjö- och flygräddningsavdelningen på Sjöfartsverket.
Alla är dock eniga om att Sjöfartsverket har brustit administrativt, i e-posthantering och diarieföring. Tjänstemännens syfte att genom att använda privata mejladresser skydda Sjöfartsverket av kommersiella skäl är inte godtagbart noteras det. Kammarrättsdomarna talar om ”summarisk sekretessprövning” av dokument som SVT ville se.
Med sin utredning levererar Lindahl en brasklapp. Det poängteras att den uteslutande grundas på material som man fått del av samt på telefonintervjuer med ledande tjänstemän inom Sjöfartsverket.
Här finns rapporterna från Lindahl respektive Hannes Snellman.
________________________
Texten uppdaterad 5/5 2015 klockan 13:20 med länkar till rapporterna.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer