Att ställa rätt krav vid upphandling av vård och omsorg både viktigt – och svårt. Konkurrensverket arbetar för en mer effektiv, kvalitetsmedveten och rättssäker offentlig upphandling.
I syfte att underlätta har verket just publicerat tre nya vägledningar som ger stöd vid upphandling inom detta område. Vägledningarna har använts i bland annat de upphandlingsutbildningar som Konkurrensverket, på uppdrag av regeringen, har genomfört under året.
Två av de tre handledningarna vänder sig till upphandlare. En riktar sig till utförare av vård- och omsorgstjänster, men inget hindrar att den läses även av upphandlare.
Vägledningen Kravspecifikation för upphandling av hemtjänst (pdf) är avsedd att ge stöd i kommunernas arbete med att ta fram kravspecifikation vid konkurrensutsättning av hemtjänst enligt LOV, lagen om valfrihetssystem.
Avtalsuppföljning av vård och omsorg (pdf) syftar till att sprida ljus över hur man bäst följer upp den vård och omsorg som upphandlats med hjälp av LOU eller LOV. De 60 sidorna innehåller tips, råd och exempel på metoder och verktyg som kan användas.
Lagen om valfrihetssystem – vägledning för utförare (pdf) ska ge stöd för företag som planerar att ansöka om att få uppdrag enligt valfrihetssystemet antingen i kommunernas omsorg eller i landstingens hälso- och sjukvård.
Vägledningarna har tagits fram i samråd med kommuner, organisationer och leverantörer.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer