De långa och ökande handläggningstiderna för överprövningar är ett av de största problemen i offentlig upphandling. De långa handläggningstiderna får stora konsekvenser för upphandlande myndigheter, som har ett behov även om upphandlingen har blivit stoppad. Den upphandlande myndigheten tvingas hitta en lösning som kanske inte är förenlig med all lagstiftning och som inte är ekonomiskt optimal. Även för leverantörer ger en överprövning osäkerhet och kostnader.
Det finns idag också en spretande rättspraxis från olika domstolar. De långa handläggningstiderna gör att många upphandlande myndigheter och leverantörer drar sig för att överklaga till en högre instans. Kostnaden under handläggningstiden blir högre än vad man har att vinna på att få rätt.
För ett mål som kommer ända upp till Högsta Förvaltningsdomstolen kan tider på upp mot två år förekomma. Vilken anbudsgivare kan ha giltiga anbud i två år? Troligen ytterst få och det är därför i praktiken omöjligt för en upphandlande myndighet att bli vinnare i en överprövning som går ända till högsta instans.
Mitt förslag är att införa en Domgaranti (jämför med Vårdgarantin) för överprövningsmål med följande maximala tider:
- Dom inom 1 månad i Förvaltningsrätt,
- Dom inom ytterligare 3 månader i Kammarrätt
- Dom inom ytterligare 6 månader i Högsta Förvaltningsdomstolen
Domgarantin kräver troligen ändringar i regler och rutiner för domstolarna. Exakt vad som ändras har jag inte tillräcklig kunskap om, men kortare svarstider, stopp för nya argument än de som framförs i ursprunglig överprövning och att domstolarna tidigare stoppar skriftväxlingen är möjliga vägar. Specialdomstolar specialiserade på denna typ av mål kan vara ytterligare en väg att gå.
Rickard Andersson
upphandlingschef, HBV
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer