Svensk flygtrafikledningstjänst bör i huvudsak skötas av en myndighet. Det anser en trafikutskottets majoritet som består av de röd-gröna partierna med stöd från Sverigedemokraterna. Enligt det lagförslag som utskottet arbetat fram, mot alliansens protester, ska trafikledningen återregleras vid de flygplatser som ägs eller drivs av staten.
Lagförslaget lanseras trots att en rad regionala flygplatser kraftigt sänkt sina kostnader för flygtrafikledning genom upphandling i konkurrens. Aviation Capacity Resources, ACR, har framgångsrikt utmanat Luftfartsverket i bland annat Växjö.
Peter Larsson, vd för Svenska Regionala Flygplatser som är ett samarbetsorgan för Sveriges icke-statliga flygplatser, berättar om de 30-procentiga kostnadssänkningar som gjorts:
– Flygtrafiktjänst är oftast den enskilt största utgiften för en flygplats. Med en återreglering hotar nya fördyringar, säger han.
Återregleringskravet motiveras med att försvarets behov. Civil och militär flygtrafikledning är idag integrerad i och med att försvarsmakten saknar egna trafikledare. Ändå går många remissinstanser mot tanken på att återreglera.
Enligt lagförslaget ska ändringen börja gälla redan den 15 augusti. Regeringen, som har beslutat att en utredare ska kartlägga försvarets behov av flygtrafikledningstjänster, förstår inte varför lagförslaget ska skyndas igenom för att börja gälla kort tid innan den utredningen är klar.
De regionala flygplatserna ska få behålla möjligheterna att kontrollera sina kostnader. ACR har dock redan tidigare luftat sin oro för bolagets möjligheter att expandera om de statliga och största flygplatserna låses till Luftfartsverket.
Ingen upphandling vid statens flygplatser
Nio av landets regionala flygplatser har gjort kostnadsbesparande upphandlingar av sin flygtrafikledning. Trots att det finns pengar att spara vill trafikutskottets majoritet se en återreglering av flygtrafikledningen.
| 2014-06-07
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer