När Kungälvs kommun upphandlade digital parkering underkändes anbudet från en av de ledande aktörerna på marknaden, Easypark. Anledningen var att deras lösning innebär att kunden måste göra ett val i appen, annars tillkommer en serviceavgift.
Detta var inte överensstämmande med kravet att lösningen ska vara kostnadsfri, enligt kommunen.
Easypark överklagade till Förvaltningsrätten i Göteborg. I sin dom från den 29 oktober framgår att domstolen ger Kungälvs kommun rätt och inte beviljar överprövning.
”Easypark har anfört att man har offererat Easypark Lokal där tjänsten är helt avgiftsfri. Det framgår dock av uppgifterna i målet att för redan befintliga kunder, eller kunder som vid något tillfälle använder appen på annan plats än inom kommunen, måste parkören göra ett aktivt val för att få tillgång till eller återfå den avgiftsfria tjänsten”, skriver förvaltningsrätten.
Nu står det klart att domen överlagats till kammarrätten.
Jimmy Sandberg, parkeringsansvarig på Kungälvs kommun, är positiv till prövningen i högre instans.
– Parkeringsbranschen och många andra kommuner tittar på denna upphandling. Genom att den överprövas får utfallet ett högre värde och ses vägledande. Avsikten från Kungälvs kommun är att tjänsterna ska vara kostnadsneutrala för slutkunden. Det ska inte vara ett straff att parkera digitalt och det ska vara lätt att göra rätt”, skriver han i ett mejl till Upphandling24.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer