”Anbudet från China Railway Tunnel Group ligger nära det vi har räknat med i våra kalkyler och vi ser inte att detta skulle vara ett underpris, som det har skrivits på en del ställen i media.”, skriver Region Stockholm i ett ”försvarsinlägg” på sin egen webbplats.
Runt 275 miljoner kronor är det pris som kinesiska CRTG lämnade för arbetstunnlar kring Nacka för att förlänga tunnelbanans blå linje.
Enligt Region Stockholm handlar det om ett bolag med stor erfarenhet av tunnelprojekt och från beställarhåll betonas att många och tuffa krav ställs på hållbarhet, arbetsmiljö och informationssäkerhet.
Att CRTG lämnat anbud i tidigare upphandlingar ses av Region Stockholm som ett tecken på en sund konkurrens. De kontrakten – för arbetstunnlar i Barkarby – gick till NCC och Subterra Sverige.
”China Railway Tunnel Group uppfyller alla de krav vi ställer och de lämnade det lägsta anbudet. Vi bygger ut tunnelbanan för skattepengar och dem ska vi hantera på ett klokt sätt. Vi jobbar mycket med att marknadsföra våra upphandlingar, både i Sverige och internationellt, för att få in många bra anbud. Det ger oss ett bättre pris.”, förklarar Region Stockholm.
Enligt Dagens Industri – som granskat affärerna – ska Region Stockholm fatta beslut om ytterligare kontrakt för nya tunnelbanan för flera miljarder kronor.
Mats Persson, ekonomiskpolitisk talesperson för Liberalerna, tycker att DI:s rapportering förtjänar eftertanke och pekar på att Säpo lyft fram Kina som ett säkerhetspolitiskt hot.
-Det är en väckarklocka för den nationella politiken. Vi måste agera. Artiklarna visar at lagen om offentlig upphandling behöver ses över så att man kan ta hänsyn till säkerhetsaspekter. Sverige behöver uppdatera sin politik på det här området, säger han till DI.
I dag den 7 oktober är sista datum för att överklaga Region Stockholms tilldelningsbeslut för Nackatunnlarna.
Sverigedemokraterna har krävt att tilldelningsbeslutet rivs upp och menar att allt tyder på att CRTG använt sig av statligt subventionerad prisdumpning för att få tillträde till den svenska marknaden.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer