Den pågående upphandlingen för trafik från juni 2020 och tre år framåt är tänkt som en form av övergångsavtal inför en längre avtalsperiod från 2023.
Trafikavtalet är i dag värt 120 miljoner kronor med Gotlandsbuss och Bergkvara buss som operatörer.
Gotlandsbuss menar att regionens nya krav på minst 70 procents gasdrivna bussar kommer att driva upp kostnaderna när investeringarna endast går att fördela över tre år.
I nuläget är endast 5-10 procent av de fordon som omfattas av avtalet gasdrivna och det handlar om vissa bussar inom stadstrafiken i Visby.
– Vi pratar otroliga investeringar och det kommer att bli jättedyrt för Region Gotland. Jag vill inte nämna några siffror i det här läget, men det handlar om mångmiljonbelopp dyrare, säger Göran Hult, vd för Gotlandsbuss som ägs av elva lokala bussföretag, till helagotland.se.
Gotlandsbuss har sedan 2009 haft avtal med Region Gotland men tvekar nu inför att delta i upphandlingen.
– Vi är stolta över den trafik vi bedriver i dag. Vill man lämna anbud vill man lämna ett som är seriöst för Region Gotland och kunna klara av att genomföra det, säger Göran Hult, som menar att större bussbolag ”på fastlandet” gynnas utifrån kapacitet att kunna omplacera gasbussar för en kortare avtalsperiod som tre år.
Region Gotland medger att upplägget är annorlunda:
– Vanligtvis upphandlar man trafik på längre tid, men vi avbröt den tidigare påbörjade upphandlingen för att genomföra resvaneundersökning och uppdatera våra styrdokument, så vi kunde utforma upphandlingen utifrån gotlänningarnas behov. Vi gör nu en upphandling på tre år för att kunna planera för en mer långsiktig upphandling därefter, säger Birgitta Lidman, projektledare för upphandlingen, till helagotland.se.
Region Gotland har sedan den förra upphandlingen avbröts kartlagt gotlänningarnas syn på trafiken genom medborgardialoger runtom på ön under förra året.
– Region Gotland har behov av en operatör som kan driva och utveckla trafiken tillsammans med oss och som kan ge flexibilitet under avtalstiden som gör det möjligt att anpassa trafiken efter gotlänningarnas föränderliga behov, säger Birgitta Lidman.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer