Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Kostchefer vill bryta grossisternas fula ovana

Landets kost- och måltidschefer irriteras av att livsmedelsleverantörerna alltför ofta byter ut upphandlade varor. Kost & Närings nya grossistbarometer visar att Menigo syndar mer än Gunnar Dafgård och Martin & Servera.

| 2014-03-21

Kommunernas kostansvariga är inte tillfreds med livsmedelsgrossisternas ”fula ovana” att ersätta avtalade varor med andra produkter. Varor byts ibland utan överenskommelse eller så aviseras bytet alltför sent.
 
Marianne Backrud-Hagberg, ordförande för kostchefernas organisation Kort & Näring, säger att det inte saknas förståelse för att varor kan ta slut:
 
– Men när grossisten dagen innan leverans meddelar att varor som beställdes för två veckor sedan inte finns att få tyder ju på ett systemfel, säger hon.
 
Varor utgår regelbundet ur grossisternas sortiment. Överenskommelsen är då att leverera likvärdig kvalitet till samma pris.
 
– Priset brukar vara detsamma men jag och mina kolleger landet runt har inte sällan invändningar mot ersättningsvarornas kvalitet.
 
Varubyten är inget nytt fenomen för kostcheferna. Det nya är att det nu finns kalla fakta om problemens omfattning. Kost & Näring publicerar en öppen jämförelse av Menigo, Martin & Servera samt Gunnar Dafgård – som är störst i branschen en bra bit före Svensk Cater.
 
Enkätsvaren från kostchefer med ansvar för över en miljon dagliga portioner visar att de har störst problem med Menigo. På en sexgradig skala (ju högre siffra desto större problem) får Menigo 3,30 när det gäller avtalade varor som utgår ur sortimentet, 3,22 för leverans av andra varor än beställda och 3,62 för sen avisering vid utebliven eller ersatt vara.
 
Motsvarande ”betyg” för konkurrenterna är på alla punkter lägre. Gunnar Dafgård ligger på 2,54, 2,26 och 2,58 medan Martin & Servera får 2,94, 2,54 och 2,83.
 
– Kött, chark och andra färskvaror är de varugrupper där avvikelser av olika slag är vanligast, fortsätter Marianne Backrud-Hagberg.
 
Martin & Servera får bäst totalomdöme. Trots att Gunnar Dafgård slår Menigo på strängt taget alla mätpunkter, inklusive kvalitet på utbytesvaror, ligger de båda företagens totalomdöme mycket nära varandra.
 
Detta kan kanske bero på att relativt sett färre har erfarenhet av Dafgård som är den minsta av de tre grossisterna. Martin & Servera levererar till 69 procent av dem som besvarat enkäten mot Menigos 48 procent och 25 procent för Dafgård.
 
– Syftet med barometern är att den ska sporra till förbättringar och jag noterar en tydlig vilja att bli bättre bland leverantörerna.
 
Tidigare har grossisterna inte gärna velat erkänna problemen. Fast runt denna undersökning, som ska genomföras varje år framöver, finns det en samsyn mellan köpare och säljare.
 
Ingen tvekan om att leverantörerna har en del att jobba med. Kommunerna har också en hemläxa. Samtidigt som kostcheferna anser sig väl insatta i livsmedelsavtal saknar 24 procent rutiner för regelbunden uppföljning av sina livsmedelsavtal.
 
Marianne Backrud-Hagberg bekräftar att avtalsuppföljningen uppenbarligen inte är tillräcklig:
 
– Det är något som vi kostchefer och upphandlare måste ta till oss. Bättre uppföljning är en prioriteringsfråga och här måste mer resurser till.
 

Läs mer: BytenCaterEnkätGrossisterGunnar DafgårdKost & NäringKostcheferLivsmedelMarianne Backrud-hagbergMartinMartin & ServeraMatMenigoUndersökningUpphandling

Per Eriksson

per@jpe.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026