Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Kostchefer vill bryta grossisternas fula ovana

Landets kost- och måltidschefer irriteras av att livsmedelsleverantörerna alltför ofta byter ut upphandlade varor. Kost & Närings nya grossistbarometer visar att Menigo syndar mer än Gunnar Dafgård och Martin & Servera.

| 2014-03-21

Kommunernas kostansvariga är inte tillfreds med livsmedelsgrossisternas ”fula ovana” att ersätta avtalade varor med andra produkter. Varor byts ibland utan överenskommelse eller så aviseras bytet alltför sent.
 
Marianne Backrud-Hagberg, ordförande för kostchefernas organisation Kort & Näring, säger att det inte saknas förståelse för att varor kan ta slut:
 
– Men när grossisten dagen innan leverans meddelar att varor som beställdes för två veckor sedan inte finns att få tyder ju på ett systemfel, säger hon.
 
Varor utgår regelbundet ur grossisternas sortiment. Överenskommelsen är då att leverera likvärdig kvalitet till samma pris.
 
– Priset brukar vara detsamma men jag och mina kolleger landet runt har inte sällan invändningar mot ersättningsvarornas kvalitet.
 
Varubyten är inget nytt fenomen för kostcheferna. Det nya är att det nu finns kalla fakta om problemens omfattning. Kost & Näring publicerar en öppen jämförelse av Menigo, Martin & Servera samt Gunnar Dafgård – som är störst i branschen en bra bit före Svensk Cater.
 
Enkätsvaren från kostchefer med ansvar för över en miljon dagliga portioner visar att de har störst problem med Menigo. På en sexgradig skala (ju högre siffra desto större problem) får Menigo 3,30 när det gäller avtalade varor som utgår ur sortimentet, 3,22 för leverans av andra varor än beställda och 3,62 för sen avisering vid utebliven eller ersatt vara.
 
Motsvarande ”betyg” för konkurrenterna är på alla punkter lägre. Gunnar Dafgård ligger på 2,54, 2,26 och 2,58 medan Martin & Servera får 2,94, 2,54 och 2,83.
 
– Kött, chark och andra färskvaror är de varugrupper där avvikelser av olika slag är vanligast, fortsätter Marianne Backrud-Hagberg.
 
Martin & Servera får bäst totalomdöme. Trots att Gunnar Dafgård slår Menigo på strängt taget alla mätpunkter, inklusive kvalitet på utbytesvaror, ligger de båda företagens totalomdöme mycket nära varandra.
 
Detta kan kanske bero på att relativt sett färre har erfarenhet av Dafgård som är den minsta av de tre grossisterna. Martin & Servera levererar till 69 procent av dem som besvarat enkäten mot Menigos 48 procent och 25 procent för Dafgård.
 
– Syftet med barometern är att den ska sporra till förbättringar och jag noterar en tydlig vilja att bli bättre bland leverantörerna.
 
Tidigare har grossisterna inte gärna velat erkänna problemen. Fast runt denna undersökning, som ska genomföras varje år framöver, finns det en samsyn mellan köpare och säljare.
 
Ingen tvekan om att leverantörerna har en del att jobba med. Kommunerna har också en hemläxa. Samtidigt som kostcheferna anser sig väl insatta i livsmedelsavtal saknar 24 procent rutiner för regelbunden uppföljning av sina livsmedelsavtal.
 
Marianne Backrud-Hagberg bekräftar att avtalsuppföljningen uppenbarligen inte är tillräcklig:
 
– Det är något som vi kostchefer och upphandlare måste ta till oss. Bättre uppföljning är en prioriteringsfråga och här måste mer resurser till.
 

Läs mer: BytenCaterEnkätGrossisterGunnar DafgårdKost & NäringKostcheferLivsmedelMarianne Backrud-hagbergMartinMartin & ServeraMatMenigoUndersökningUpphandling

Per Eriksson

per@jpe.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026