Västerås kommun köper löpande tjänster för turistinformation och marknadsföring direkt från sitt eget bolag Västerås & Co.
Under treårsperioden 2013 till och med 2015 har kommunen betalat totalt cirka 51 miljoner kronor till bolaget.
– En förutsättning för att köpa tjänster direkt från egna bolag utan annonserad upphandling är att bolaget endast bedriver marginell verksamhet på den öppna marknaden. Så är emellertid inte fallet med Västerås & Co, säger Inger Ridderstrand-Linderoth, ordförande i Konkurrenskommissionen.
Konkurrenskommissionens utredning (pdf) visar att inte heller något annat i upphandlingslagen föreskrivet undantag kan göras gällande för kommunens köp av tjänster från Västerås & Co. Kommunens förfarande, att kringgå sin lagstadgade upphandlingsskyldighet, sätter konkurrensen på den aktuella marknaden ur spel.
Av utredningen framgår att endast cirka 65 procent av Västerås & Co:s omsättning hänför sig till försäljning till kommunen som ägare av bolaget, varför i vart fall det så kallade verksamhetsrekvisitets krav på mer än 80 procents ägarrelaterad omsättning inte är uppfyllt. “Det är sålunda fortfarande inte möjligt för kommunen att med åberopande av in-house-undantaget i 2 kap. 10 a § LOU köpa tjänster direkt från Västerås & Co”, står det i utredningen.
– Det finns därför anledning att rikta allvarlig kritik mot kommunen, säger Inger Ridderstrand-Linderoth.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer