Ett av de 18 trafikföretagen som Jönköpings länstrafik har avtal med, Taxi Jönköping, har haft problem med förseningar trots flera påtryckningar. Problemen började 2014 efter att samarbetet fungerat bra sedan 2002, då det inleddes.
Av alla färdtjänstresor som utförs i Jönköpings län på uppdrag av länstrafiken sköter Taxi Jönköping cirka 14 procent, vilket motsvarar uppemot 8 000 resor per månad. Taxi Jönköping ägs av Fågelviksgruppen, Sveriges största aktör i taxibranschen.
Problemen har fått stora konsekvenser för de som är beroende av färdtjänstresor.
– De två senaste åren har de inte levererat den kvalitet som vi efterfrågar. Vi får in en del klagomål från kunder och vi är ständigt i dialog med bolaget, säger Anna-Karin Malm servicechef på länstrafiken i Jönköping till P4 Jönköping.
Istället för att förlänga avtalet med Taxi Jönköping kommer kontraktet att avslutas 2018. Inför detta kommer länstrafiken gå ut med en ny upphandling.
Enligt uppgifter till P4 Jönköping från Johan Isaksson, VD för Fågelviksgruppen,har man varit medveten om bristerna men anser att de uppstått i samband med en omorganisation och att de kommer att lämna in ett anbud när nytt färdtjänstavtal ska upphandlas.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer