Inte ens höga politiker hade lätt att förklara modellen med ”slingning” under en pressträff.
Men den tillfälliga allmänna trafikplikten som ska gälla för åtta Arlandalinjer till Norrland samt Visby bygger på långtgående slingning med upp till tre mellanlandningar. Så räkna inte med korta restider till exempelvis Norrbotten.
Redan direkt efter påskhelgen hoppas Trafikverket kunna ha avtal på plats och ett erbjudande om att trafikera linjerna ska i första hand gå till flygbolag som tidigare bedrivit trafik på respektive flygrutt.
-Det finns förutsättningar att kunna komma igång med trafiken snabbt och vi kan bland annat använda oss av erfarenheterna i samband med Nextjets konkurs, säger Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon.
Efter den konkursen kunde Trafikverket skriva de första ersättningsavtalen redan ett par veckor med stöd av en nödupphandling.
Nu är tanken att det ska gå ännu snabbare. Regeringen – och dess budgetsamarbetspartier C och L – lockar flygbolagen med 105 miljoner kronor i ersättning för att hålla igång trafiken på icke-kommersiella grunder i upp till fem månader.
Avtal kommer att utvärderas och eventuellt förnyas på månadsbasis.
-Det är en tuff situation med 90-95 procent av flyget som ligger nere och går det inte kommersiellt så får vi gå in och göra upphandlingar, kommenterar infrastrukturminister Tomas Eneroth.
-Med slingning kommer trafiken att bli annorlunda. Fortfarande gäller också att undvika resor som inte är nödvändiga för att hindra smittspridning, men vi behöver hålla igång flyget och det gäller även för att stödja vården med transporter av läkemedel och utrustning samt vårdpersonal som behöver kunna resa.
Totalt gäller den tillfälliga allmänna trafikplikten åtta flyglinjer till och från Arlanda: Kiruna, Luleå, Umeå, Östersund, Skellefteå, Örnsköldsvik, Sundsvall och Visby.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer