Bivabs anbud på 975 miljoner kronor var långt under Region Gotlands kalkylerade kostnad på 1,7 miljarder kronor. Enligt Bussmagasinet gällde det för övrigt samtliga fem anbud där det högsta låg på drygt 1,1 miljarder kronor. Avtalsspärr gäller fram till nästa vecka.
–Vi får nu en stabilitet under tio år till en kostnad som blir betydligt lägre än den teoretiskt framräknade kostnaden, säger regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius.
Bergkvarabuss tog över trafiken för en kortare övergångsperiod under några år efter en infekterad strid där Gotlandsbuss, bestående av ett tiotal lokala bussbolag, tidigare haft ansvaret.
Bivab (Buss i väst) planerar ett upplägg där Gotlandsbuss bemannar och kör bussarna från trafikstarten i juni 2023, som helt bygger på fossilfri trafik med biogasfordon till 70 procent
-Det är fantastiskt roligt att vinna upphandlingen och framför allt att kunna anlita de lokala bussbolagen på Gotland, vilket gör att småföretagen som drivit sin verksamhet i decennier i kan fortsätta. Vi tror att den lokala förankringen är viktig för en levande landsbygd, säger Christer Pettersson, vd på Bivab.
Han utvecklar företagets resonemang och överväganden kring anbudet i en intervju med SR Gotland.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer