Medhelp slog i en uppmärksammad upphandling ut SOS Alarm från Fyrklöverlandstingens larmcentral. Företaget svarar sedan oktober 2011 för ambulansdirigering i Uppsala län, Sörmland, Västmanland och Gotland.
Nu ber Medhelp landstingen om en retroaktiv ersättning på 14 miljoner kronor plus påökt för framtiden. Anledningen är att det blivit 200 000 fler samtal än vad som beskrevs i upphandlingen.
Det ökade trycket på larmcentralen har inneburit extra kostnader för bemanning. Detta gör det svårt att nå tillgänglighetsmålet vid ”olyckshelger” som midsommar.
Företagets underskott för verksamheten beräknas till 16 miljoner kronor för 2013, vilket är en fördyring med över 50 procent mot avtalet. Dag Carlquist, vd för Medhelp, tycker att det är orimligt att Medhelp ska stå för kostnadsökningen:
– Landstingen beställde en Volvo V70 trots att man egentligen behövde en rejäl buss.
Denise Norström, landstingsstyrelsens ordförande i Västmanland, säger till SR P4 Västmanland att upphandlingen var korrekt genomförd och att inlämnat anbud ska hållas.
– Det fanns andra budgivare och skulle vi gå ifrån det avtal vi tecknat så skulle vi hamna i en rättslig tvist med de andra.
I kärnan för tvisten ligger tolkningen av underlaget, anbudet och avtalet. Enligt Dag Carlquist ger avtalet möjlighet till extraersättning.
– Vi hade hoppats på större förståelse och samarbetsvilja från landstingen i Fyrklövern, men hoppas ändå kunna nå fram till en bra lösning.
Även Stockholms läns landsting har valt Medhelp för prioritering och dirigering av ambulansverksamheten. Den 1 november tar företaget över efter SOS Alarm.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer