Ängelholms kommuns åttaåriga taxiavtal med Cabonline överlevde bara sju dagar fram till kommunens hävningsbeslut 17 augusti i år.
Caboline kräver nu i en stämningsansökan till Helsingborgs tingsrätt beslut om att avtalet inte upphört gälla samt skadestånd med hänvisning till obefogad uppsägning av avtal,, vilket Helsingborgs Dagblad var först med att rapportera.
I ett svaromål från Ängelholms kommun riktas mycket hård kritik mot taxiföretaget och att kommunen ”högst sannolikt” återkommer med en genstämning och krav på skadestånd med hänvisning till väsentliga avtalsbrott.
Tvisten gäller ett ramavtal för person- och måltransporter, där målgruppen för persontransportdelen är elever med särskilda behov, individer med funktionsvariation samt äldre med demensdiagnos med de särskilda krav det ställer på rutiner och bemötande för uppdraget.
Avtalsstart var 11 augusti och direkt gick det snett med stora brister kring transporterna. Enligt Cabonline berodde det dock i stor utsträckning på att företaget fått ett bristande underlag från kommunen för de tjänster som skulle utföras.
Ängelholms kommun menar däremot att skulden för taxihaveriet kan läggas på leverantören med påståendet att Cabonline ”gravt misskött sitt uppdrag.”
Kommunen går så långt som att hävda att utsatta personers liv och hälsa utsatts för allvarlig fara med ett flertal konkreta exempel som den särskoleelev med synnedsättning som lämnades av på fel ställe och inte kunde orientera sig för att till slut få hjälp in i skolan av andra elever.
Förare har enligt kommunen talat nedvärderande och förminskande till brukare eller saknat kunskaper i svenska språket
”Kommunens sammanställningar av avvikelser, som inte ens är uttömmande, utgör en mycket obehaglig och skrämmande läsning.”, skriver Ängelholms kommuns ombud Moll Wendén advokatbyrå i ett svaromål till domstolen.
Det uppskattade värdet för hela ramavtalsperioden fram till 2030 är 72 miljoner kronor.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer