Genom innovationsupphandling kan forskning och innovationer snabbare komma ut i samhället och kommersialiseras som produkter och tjänster.
Den 30 mars lanserade Upphandlingsmyndigheten innovationsupphandlingsarenan Afori tillsammans med Vinnova och PRV.
Enligt programförklaringen är arenan ”en mötesplats som ska bidra till att förverkliga den innovationskraft som finns i mötet mellan upphandlande organisationer, näringsliv, civilsamhälle och akademi”.
Arenan – som samlar kunskap och finansieringslösningar samt erbjuder en informell mötesplats – består i ett första skede av webbplatsen afori.se och en diskussionsgrupp på LinkedIn.
I sitt invigningstal lyfte civilminister Ida Karkiainen fram behovet av att skapa nya smarta lösningar på svåra problem. Inte minst för att klara den gröna omställningen.
– Jag ser fram emot att följa arbetet med Afori och ta del av nya och häftiga exempel. Det handlar om att hitta nya lösningar som bidrar till att samhället går framåt, sa hon.
Ida Karkiainen betonade också behovet av ändamålsenliga inköpsorganisationer.
I en paneldebatt medverkade bland andra Pär Larshans, hållbarhetschef på återvinningsföretaget RagnSells.
Han lyfte fram att många mindre kommuner saknar resurser att genomföra innovationsupphandlingar och att det behövs mer erfarenhetsutbyte.
– Afori ger ett lärande tvärsöver, jag ser fram att se vilken nytta man kan ha av arenan, sa han.
Bakgrunden till Afori är ett regeringsuppdrag till Upphandlingsmyndigheten, Vinnova och PRV att genom innovationsupphandling öka takten i förverkligandet av innovationer.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer