Kommunala fordonsupphandlingar görs normalt i tre- till fyraårsperioder. Eftersom det just nu lanseras många nya miljöbilar fungerar detta rätt statiska sätt att upphandla bilar inte längre optimalt.
Därför har Lund, tillsammans med grannkommunerna Eslöv, Hörby, Höör, Kävlinge och Svalöv tagit ett nytt grepp. I det sedan länge etablerade inköpssamarbetet ingår även Lunds kommunala bostadsbolag LKF, vilket gör att den totala årsvolymen uppgår till ett antal hundra fordon på upp till 3,5 ton.
– Istället för att låsa utbudet på tre eller fyra år ges leverantörerna möjlighet att erbjuda nya bilmodeller varje år, förklarar Thor-Leif Hansson, upphandlare med ansvar för fordonsinköp vid Lunds kommun.
Ramavtal har tecknats med sammanlagt fem leverantörer. Så långt är allt som vanligt – det speciella är det årliga avropet. En avropsförfrågan skickas i november varje år ut till de bilfirmor som har ramavtal.
– Då är det upp till leverantörerna att möta våra krav på fordonsstorlekar, bränslen, restvärde och så vidare.
Även om Thor-Leif Hansson inte vill beskriva upphandlingsmodellen som någon ”revolution” tycker han att den fungerar bra för de berörda kommunerna. Den andra omgången av avtalet undertecknades den 18 januari och börjar gälla den 1 februari.
– Leverantörer och vi som arbetar med upphandlingen får en del merarbete, men det vägs helt klart upp av att kommunerna snabbare får tillgång till de modernaste och de miljöbästa bilmodellerna på marknaden.
Från leverantörshåll uppskattas möjligheten att få ut sina nya bilar som drivs med el och biogas. Enligt Thor-Leif Hansson har den nya upphandlingsmodellen utvecklat dialogen mellan beställare och leverantörer.
Lars Bergwall, ordförande i kommunstyrelsens miljö- och hälsoutskott, har varit med och dragit upp riktlinjerna för upphandlingen. Han säger att eftersom trafiken står för en stor del av utsläppen så därför är det viktigt för Lunds kommun att byta till mer skonsamma bilar och bättre bränslen:
– Man måste jobba på många fronter för att minska kommunens miljöpåverkan och offentlig upphandling är ett bra verktyg i det arbetet.
Ramavtalet som reglerar de skånska kommunernas bilinköp löper på tre år med möjlighet till ett års förlängning. Finansiering, i form av leasing, har upphandlats separat.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer