Den 10 februari startar den nya sajten alltomstad.se, som är tänkt att vara en resurs för allt som rör städning. På den nya sajten ges till exempel tips på vilka krav man kan ställa i städupphandlingar och hur man kan följa upp kraven.
– Det är ingen färdig mall vi ger, men vi har tagit fram kravformuleringar som man kan använda sig av vid upphandlingar av städtjänster, säger Ann-Beth Antonsson, avdelningschef vid IVL Svenska Miljöinstitutet.
IVL Svenska Miljöinstitutet har drivit ett aktionsprogram kring städning under tre år, och bland annat undersökt varför städare får belastningsskador. Projektgruppen har också studerat hur städupphandlingar fungerar.
– Det är upphandlarna som sätter ramarna och därför är det viktigt vilka krav man ställer på städentreprenörerna. De som köper in städtjänster måste ställa krav så att arbetssituationen blir så bra som möjligt, säger Ann-Beth Antonsson.
Förutom förslag på upphandlingskrav, ges också tips på hur kraven kan verifeiras och följas upp.
– Många anser att uppföljning av ställda krav fungerar dåligt. Därför ger vi även förslag på hur man kan följa upp de krav man ställer, säger Ann-Beth Antonsson.
När det gäller miljökrav har IVL samarbetat med Miljöstyrningsrådet och även tagit fram förslag på vilka miljökrav man kan ställa och hur de kan formuleras.
Nästa steg i aktionsprogrammet är seminariet ”Seriösa och oseriösa städtjänster” den 10 februari, som handlar om hur man bäst upphandlar städtjänster. Det är Prevent som håller i seminariet och samtidigt lanseras den nya sajten alltomstad.se.
– Jag hoppas att den nya sajten blir en plattform för städbranschen och att råd och tips om städupphandlingar sprids både till städentreprenörer och deras kunder, säger Ann-Beth Antonsson.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer