Nästa vecka tar regionens trafiknämnd ställning till det nya avtalet med avtalsstart i mars 2026. SJ är nuvarande operatör sedan våren 2024 genom ett nödavtal enligt EU:s kollektivtrafikförordning.
SJ har beskrivit det som närmast ett guldkantat avtal med vinstgaranti. Av beslutsunderlaget till trafiknämnden framgår att det nya avtalet blir likartat – dock med ett lägre vinstpåslag som i procent inte specificeras.
Region Stockholm beskriver ersättningsmodellen som ”cost plus” där SJ får kostnadstäckning för direkta, skäliga och verifierbara kostnader som går att hänföra till uppdraget.
Regionen avbröt en upphandling för ”pendeln” i februari med hänvisning till bristande konkurrens. Det faktum att kontrakterad trafikutövare saknas för drift av pendeltågsverksamheten från mars 2026 anges som skäl för ett nödavtal enligt EU:s regelverk.
I ett avsnitt om riskbedömning sammanfattas:
”Trafikförvaltningen bedömer att förutsättningarna för att ingå ett nödavtal enligt artikel 5.5 kollektivtrafikförordningen är uppfyllda. Avtalet kan dock principiellt komma att bli föremål för överprövning av uppdragsavtal E24C:s giltighet enligt 16 kap 13 § LUK och eventuellt skadestånd och upphandlingsskadeavgift vid av domstol konstaterad ogiltighet.”
Oppositionen är kritisk till avtalet med kritik från Moderaterna om att det blir ”dyrare och sämre” i en intervju med P4 Stockholm.
SJ har även nödavtal med Trafikverket för sträckan Stockholm-Övre Norrland-Narvik.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer