Den slutsatsen drar branschtidningen Bussmagasinet efter att regionen lämnat ut information om vilka företag som ställt frågor kring upphandlingsunderlaget.
Anbudstiden har förlängts till 2 maj och Bussmagasinet konstaterar att av totalt närmare 50 frågor är det endast de båda nuvarande operatörerna, Gotlandsbuss och Bergkvarabuss, som ställt frågor.
Alla de 15 senaste frågorna har kommit från Bergkvarabuss sedan Gotlandsbuss beslutat att bojkotta upphandlingen. Därmed är det upplagt för att endast Bergkvarabuss kommer att lämna in anbud.
”Det är knappast någon avancerad gissning att tro att upphandlingen på Gotland kommer att kompliceras ytterligare av regionens mycket ovanliga beslut att lämna ut namnen på åtminstone två av de företag som deltar – troligen de enda två och numera det enda.”, konstaterar Bussmagasinet.
Gotlandsbuss – en sammanslutning av mindre, lokala bussföretag – har istället valt domstolsvägen med krav på att upphandlingen ska avbrytas.
Företaget anmärker på den korta avtalststiden och att minst 70 procent av bussarna ska vara biogasdrivna redan från trafikstart.
Bristen på infasningstid och en korta avtalsperioden gör att kraven är oproportionerliga, enligt Gotlandsbuss.
Avtalets värde är omkring 120 miljoner kronor per år.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer