För en månad sedan hävde Trafikverket avtalet med det italienska konsortiet LSAB med hänvisning till kontraktsbrott gällande främst arbetsmiljön.
En stor del av arbetena har stått stilla under våren men förhoppningen är att dessa kan återupptas igen under maj månad.
– Genom direktupphandling tar vi nu i ett första steg in en skyddsentreprenör som ska säkerställa arbetsplatsen. Vi hoppas det ska vara klart i slutet av april, säger Trafikverkets projektchef Johan Brantmark till SvT Stockholm.
Skyddsentreprenören får ansvar för vissa förstärkningsarbeten i tunnlarna och att bana väg för att nästa huvudentreprenör snabbt kan komma igång med arbeten.
– Före sommaren ska det inledas en upphandling av en ny huvudentreprenör och prisfrågningsunderlag skickas ut på den europeiska marknaden. Vår förhoppning är att en ny entreprenör kan vara på plats vid årsskiftet, säger Johan Brantmark.
Det handlar om ett nytt avtal för etappen till ett värde av omkring tre miljarder kronor. Runt 40 procent av kontraktstiden har gått för Lovöndelen men endast 14 procent av alla arbeten är klara.
Framåt sommaren räknar Trafikverket med att presentera en uppdaterad tidsplan för hela projektet. Problemen på Lovön gör att förseningar är att vänta, men däremot räknar Trafikverket med att projektets totala kostnader kan hållas inom budgeterade 27 miljarder kronor (2009 års prisnivå), även om Lovöndelen kommer att bli dyrare.
Totalt har Trafikverket avtal med runt 15 entreprenörer för Förbifart Stockholm, som består av 21 kilometer ny motorväg mellan Häggvik och Kungens kurva. Motorvägen ska avlasta trafiken på Essingeleden och i Stockholms innerstad. Större delen av trafiken ska gå genom tunnlar.
Trafikstarten har varit planerad till 2026.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer