Den pågående upphandlingen av båttrafiken i Stockholms skärgård har utvecklats till en sällan skådad politisk kamp. Moderata trafiklandstingsrådet Christer G. Wennerholm menar att upphandlingen förbättrar möjligheterna för boende, besökare och näringsidkare att vistas i skärgården.
Tvärtom, anser oppositionen. Om upphandlingen går igenom blir trafiken kraftigt försämrad till många öar. Enligt Erika Ullberg, oppositionslandstingsråd och andre vice ordförande i trafiknämnden, med flera är det hög tid att agera snabbt och högljutt:
– Landstingsmoderaterna driver just nu igenom en kostsam upphandling som skapat stor oro i skärgården.
Stockholms läns landstings beslut i frågan är inte avlägset. Socialdemokraterna vill ”göra om och göra rätt”:
– Endast med en ny upphandling kan vi skapa en trafik som värnar om livet i vår vackra skärgård och som ser till att behålla den tillgänglig för såväl boende som för övriga stockholmare och turister.
Folkpartiet, vars röster avgör, lovar i en debattartikel att för sin del att inte medverka till försämringar för åretruntboende och turister i Stockholms vidsträckta skärgård. Partiet poängterar särskilt att man inte står bakom det förfrågningsunderlag som skickats ut.
Till folkpartiets krav hör att säkerställa de mindre rederiernas möjlighet att fortsätta verka och bidra till en bra sjötrafik. Det finns även här en tydlig oro för en monopolisering av trafiken.
Man värnar också de klassiska ångbåtarna – skärgårdssymbolerna Norrskär och Storskär och Västan. De ska inte förpassas till turistturer, utan går i ordinarie trafik.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer