DB Regio Sverige, dotterbolag till Deutsche Bahn, gjorde en viktig inbrytning på den svenska tågmarknaden i november 2009. Då vann man Östgötatrafikens upphandling av drift, ombordservice och underhåll av Östgötapendeln på tio år med möjlighet till fyra års förlängning.
Företaget tog över efter SJ den 12 december i fjol – samtidigt som Östgötapendeln började gå hela vägen till Jönköping. När avtalet tecknades var Paul Håkansson, vd för Östgötatrafikens, förväntansfull.
– Vi har stora förväntningar på Deutsche Bahn och är övertygade om att de kommer satsa för att klara sitt uppdrag på ett bra sätt.
Fast den första månadens pendeltågstrafik i den nya entreprenörens regi har kantas av problem i form av förseningar och inställda tåg. I ett öppet brev vänder sig Paul Håkansson direkt till resenärerna:
– Vi accepterar inte några fler inställda tåg och inte heller de förklaringar vi får till varför tågen inte går. Vi har nu möten med Deutsche Bahn på alla nivåer för att säkerställa våra krav på full trafik och det omedelbart.
I SJ:s regi var Östgötapendeln under flera år ett av landets punktligaste pendeltåg. SJ avstod från att lämna anbud vid upphandlingen av Östgötapendeln för att istället att satsa på egen kommersiell regionaltrafik.
Östgötatrafiken kommer att kompensera sina resenärer, både de som köpt månadsbiljett och årsbiljett, för störningarna.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer