I december 2017 tilldelades Tågkompaniet uppdraget att köra Krösatågen efter en gemensam upphandling gjord av Kalmar Länstrafik, Jönköpings Länstrafik, Blekingetrafiken, Hallandstrafiken, Länstrafiken Kronoberg och Skånetrafiken. Krösatågen har cirka tre miljoner resenärer varje år och kör med både el- och dieselfordon.
Tågkompaniet, som ägs av statliga, norska tågbolaget NSB, ska ta över driften den 9 december 2018 enligt avtalet som sträcker sig över nio år med möjlighet till tre års förlängning.
Länstrafikbolagen anger att Tågkompaniet vunnit upphandlingen tack vare bättre kvalitet. I avtalet anges också att den vinnande leverantören kommer att delvis ersättas baserat på dess punktlighet och på resultat i kundnöjdhetsmätningar.
Men den nuvarande leverantören, Transdev, är inte nöjd med utvärderingen och har vänt sig till kammarrätten med en begäran om överprövning. Bolaget anser att deras anbud ska utvärderas på nytt och i andra hand att upphandlingen görs om helt.
Transdev anser att de fått orättvist låg utvärdering på personalens delaktighet och hur de ska kunna garantera ersättningstrafik med buss. Transdev anser att Jönköpings Länstrafiks överträtt LUF:s bestämmelser.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer